– Jag jobbade med telefonförsäljning, på ett kafé och som barnpassare på Sats, men jobben gav så mycket ångest att det inte fungerade. När jag berättade det för mamma så sade hon, ”okej, säg upp dig och så försörjer jag dig tills du kan leva på musiken”.
Seinabo Sey gjorde det och gav sig först ut på turnéer med Maskinen och Oskar Linnros, gästade låtar med artister som Linda Pira, Stor, Looptroop Rockers och började jobba på eget material tillsammans med producenten Magnus Lidehäll. Singeln ”Younger” spelades in, blev en internationell hit och karriären som för oss som inte såg det komma gått i blixtfart startade.
– För mig kändes det inte så. Jag har ju tänkt på det här sedan jag var 18–19 år och jobbade på det i fyra år innan något hände. Fast jag är alltid stressad och tycker att allt går för långsamt.
Uppvuxen i en musikfamilj med pappan Maudo Sey som var en av Gambias kändaste artister har musiken alltid funnits där. Ett tidigt minne är "Fångarnas" kör med Verdi, som hennes pappa repeterade så flitigt inför ett framträdande med en symfoniorkester att hon lärde sig den utantill när hon var i sexårsåldern. Det blev pappans stora genombrott i hemlandet. Men det var ändå inte självklart att hon skulle bli artist.
– Jag har väl alltid egentligen vetat att det är det jag tycker är roligast, men det där med vad man ska bli är så abstrakt när man är liten. Mina föräldrar var aldrig karriärinriktade när det gällde min musikkarriär heller. De ville att jag skulle plugga, så jag tänkte nog att jag skulle ha ett vanligt jobb.
Förra året var Uppsala staden för Seinabo Seys turnépremiär. Sedan dess har mycket hänt. Hon har släppt debutalbumet ”Pretend”, gästat Conan O'Briens talkshow ”Conan”, spelat på Nobelfesten och sommarpratat i P1.
En av de intressantaste aspekterna av Seinabo Seys musik är att de låter som klassisk soul och modernt på samma gång. Jag undrar om det var en uttalad plan att nå dit eller om det bara blev så.
– Vi har aldrig haft någon plan. Magnus har väl typ 300 beats i sin dator, så han skickade några till mig. Jag misstänker att det var de krångligaste beatsen som ingen annan fått feeling för, men jag tyckte om dem. Men vi har aldrig några regler utan kör bara och så blir det som det blir.
Men har du lyssnat mycket på klassisk soul?
– Aldrig. Jag har inte ens lyssnat igenom en hel skiva med Nina Simone. Jag har lyssnat på reggae, modern R&B och nesoulartister som Eryka Badou. Att jag låter som jag gör beror mycket på min röst, vilket register jag har helt enkelt.