Andlighet utan begränsningar
1-4 november hålls en internationell festival för andlig musik i Uppsala: Uppsala international Sacred Music Festival. I ett stort samarbetsprojekt med Konserthuset som pådrivare och samordnare blandas musikstilar från hela världen från svenska psalmer till zimbabwiskt tumpiano och turkiska dervischer.
Dansar för det gudomliga gör dervischerna från Konya i Turkiet.
Foto:
- Därför finns det nästan inga begränsningar för Sacred Music Festival, säger initiativtagaren, Konserthusets vd Magnus Bäckström.
Festivalen inleds med den norske saxofonisten Jan Garbarek och hans grupp som spelar jazz och musik inspirerad av medeltida hymner och moskéers böneutrop.
- Också Garbareks jazz har en andlig dimension. Hans tonspråk har en sakral karaktär, säger Magnus Bäckström.
Uppsala International Sacred Musik Festival är hans skötebarn. En nyfödd bebis, som under kommande år ska få växa sig stor och stark, hoppas han, när han säger att festivalen skall bli årligen återkommande.
En av de konserterande grupperna är Bo Östen Svensson och The 2nd Afro Temple från Uppsala.
- Vi skall spela musik från voodooreligionen, som härstammar från nuvarande Nigeria och Benin, säger slagverkaren Bo Östen Svensson.
Själv har han hämtat kunskap och inspiration från Haiti, som han besökte i två perioder på 1970-talet. Voodooreligionen och musiktraditionen kom dit med slavarna.
- Vi skall enbart spela heliga rytmer, mycket strikt reglerade.
Gruppens instrument är olika slagverk, saxofoner, flöjt, basklarinett och kontrabas.
- Voodoomusiken har förhållandevis tydliga melodier, som tenderar att gå i moll, över en rytmisk grund, säger Bo Östen Svensson.
Roland Keijser och Uppsalagruppen Kalousch hämtar sin konsertinspiration från två olika sufiska (en rörelse inom islam) riktningar i Marocko: aissawa och hmadcha.
- Vi spelar på skalmejor, flöjter och olika handtrummor. Musiken har också en del vokala inslag. Det är ganska vildvuxen musik, berättar han.
Roland Keijser och Abdelghani Najraoui bor i Uppsala, men gruppens övriga medlemmar kommer från Stockholm, Övertorneå, Marocko och Frankrike.
Med bland annat The 2nd Afro Temple och Kalousch har världsmusiken börjat rota sig i Uppsala. Till festivalen bjuds dessutom musik med artister från Vietnam, Libanon, Israel, Zimbabwe, Iran, USA, Norge, Armenien och Turkiet.
Västerländsk sakral konstmusik finns också på programmet, bland annat med Uppsala domkyrkokör och Uppsala Akademiska Kammarkör.
En viktig del av festivalen är de seminarier och musikverkstäder som hålls i olika kyrkor i Uppsala. Alla seminarier har fri entré, utom Tröstens tunna skimmer, arrangerat av Uppsala universitets Körcentrum.
I seminarierna diskuteras till exempel konsten att uttrycka hopp, musik som strategisk handling i ritualer, och islam och musik. USA-födda Chiwoniso Maraire med rötter hos Shonafolket i Zimbabwe berättar om spel på Mbira, tumpiano, och om muntlig tradition på franska och shona.
En debatt handlar om huruvida det finns en särskild kyrkomusik och vad det i så fall betyder, när krav och förväntningar på musiken ligger utanför skönhetsupplevelsen.
- Jag tycker om att introducera nya saker. En sådan nyhet för den svenska publiken är Sacred Harp Singing, en sorts vit gospel, församlingssång från USA. Folk sjunger ut, här finns ingenting återhållet. Det är raka rör!, säger Magnus Bäckström.
Uppsala International Sacred Music Festival
Festivalen äger rum 1-4 november och arrangeras av Uppsala Konsert & Kongress i samarbete med Svenska kyrkan, Musik i Uppland, Rikskonserter, Körcentrum, Sensus, Verbum, Domkyrkoförsamlingen, Missionskyrkan, Gottsunda församling, Hijazz m fl.
Merparten av konserterna och alla seminarier hålls i Konserthusets olika salar, men Domkyrkan, Gottsundakyrkan och Missionskyrkan härbärgerar några arrangemang och Bistro Hijazz står för nattklubb med Uppsalagrupperna 2nd Afro Temple och Kalousch.
Festivalprogrammet syns på Konserthusets hemsida www.ukk.se
Festivalen äger rum 1-4 november och arrangeras av Uppsala Konsert & Kongress i samarbete med Svenska kyrkan, Musik i Uppland, Rikskonserter, Körcentrum, Sensus, Verbum, Domkyrkoförsamlingen, Missionskyrkan, Gottsunda församling, Hijazz m fl.
Merparten av konserterna och alla seminarier hålls i Konserthusets olika salar, men Domkyrkan, Gottsundakyrkan och Missionskyrkan härbärgerar några arrangemang och Bistro Hijazz står för nattklubb med Uppsalagrupperna 2nd Afro Temple och Kalousch.
Festivalprogrammet syns på Konserthusets hemsida www.ukk.se
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!