Anders Widmark ger ut ny skiva

Efter tvĂ„ uppmĂ€rksammade samarbeten med tvĂ„ uppmĂ€rksammade sĂ„ngerskor — Sara Isaksson och Helen Sjöholm — vĂ€nder sig Anders Widmark till det mindre formatet. Hymn Ă€r hans första album som ensam pianist, men tvĂ€rtemot vad man kan tro Ă€r det inte ett sökande efter lugn efter tvĂ„ hektiska Ă„r som ligger bakom skivan.— Det hĂ€r har mognat hos mig i nĂ„gra Ă„r, det Ă€r inget som har sprutat ut det senaste Ă„ret. Inspelningarna skedde dĂ„ och dĂ„, det Ă€r inte framtvingat pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, sĂ€ger han.Morfars psalmbokHymn Ă€r Anders Widmarks andra album som bygger pĂ„ kyrklig musik, och hans tredje temaskiva. 1997 kom Psalmer med Anders Widmark Trio, ett resultat av att han hade spelat igenom alla de nĂ€stan 700 sĂ„ngerna i sin morfars psalmbok för att vaska fram de 16 som hamnade pĂ„ skivan. Tre Ă„r senare hade han kokat ner hela Bizets opera Carmen till pianotrioformat — ett lika pĂ„frestande och svĂ„rt arbete som skivan blev uppskattad av kritikerna. DĂ„ sa han "aldrig mer en ­temaskiva."— Jag fĂ„r vĂ€l sĂ€ga det nu igen. Det Ă€r lite krĂ„ngligt med tema­skivor, det Ă€r som att lösa en uppgift. Men Carmen var betydligt svĂ„rare Ă€n Hymn. I det hĂ€r fallet Ă„ngrar jag mig inte. Det kĂ€nns som att det andas om Hymn, sĂ€ger han nu.Bluesigt drivAnders Widmark Ă€r ensam med flygeln och ett urval koraler, företrĂ€desvis 1500-talspsalmer men ocksĂ„ en av Bachs körkoraler och Din klara sol gĂ„r Ă„ter opp. Medan jazztolkningarna pĂ„ Psalmer var fast förankrade i den svenska psalmboken sĂ„ kan man snarast sĂ€ga om Hymn att den tar ett lĂ€tt avstamp i den religiösa musiken. Hymn bestĂ„r av 16 improvisationer, ibland med ett bluesigt driv som i Bort med tanken, sorgsna hjĂ€rta och ibland friare, mer flytande som i Jesus Kristus Ă€r vĂ„r hĂ€lsa.— Jag har försökt vara mig sjĂ€lv i förhĂ„llande till de hĂ€r psalmerna, eller hymnerna, eller koralerna, vilket ord man nu ska anvĂ€nda. Jag överför mitt eget spel pĂ„ dem, men med hĂ€nsyn till den tidsanda de uppkommit i, sĂ€ger han.Det försöker han göra genom att ta tillvara deras sĂ€rdrag i improvisationerna, lyssnaren ska helst inte uppfatta vad som Ă€r koraloriginal och vad som Ă€r Widmarkimprovisation.Kommer som noterHymn kommer inte bara ut som skiva, utan ocksĂ„ som notsamling. I all ansprĂ„kslöshet sĂ€ger Anders Widmark att det kanske finns andra pianister som vill spela hymnerna som han spelar dem.— Det behöver inte vara i kyrkliga sammanhang, men det ligger kanske nĂ€ra till hands att kyrkomusiker ska kunna spela det.Nej, nĂ„got syfte att förnya kyrkans musik finns inte hos Anders Widmark, trots ett album med fingertoppskĂ€nsliga, instrumentala jazztolkningar av psalmer och ett album med lĂ„gmĂ€lda psalmimprovisationer. Hans relation till kyrkomusiken Ă€r allt igenom musikalisk.1500-talssound— Kyrkomusiken Ă€r sĂ„ bred och det finns sĂ„ mycket dĂ€r att det kĂ€nns logiskt att fortsĂ€tta med den nĂ€r man vĂ€l skaffat sig en relation till den. Jag fastnade för den hĂ€r 1500-talstonen i melodierna. Det fanns ett sĂ€rskilt sound i dem, de kĂ€ndes öppna pĂ„ ett helt annat sĂ€tt Ă€n om de varit skrivna 1970. DĂ„ hade de legat för nĂ€ra ens egen tid.Men egentligen handlade det bara om vilka melodier jag gillade, jag gick pĂ„ det musikaliska.— Jag har utgĂ„tt frĂ„n musiken, och om man tycker att musik kan ha en andlig dimension sĂ„ har jag utgĂ„tt frĂ„n den dimensionen, men jag har gjort det som musiker. Jag har inte tĂ€nkt sĂ€rskilt pĂ„ det utan nĂ€rmat mig musiken som pianist.Liksom nĂ€r han förberedde för Psalmer-skivan lĂ€ste Anders Widmark texterna för att veta vad sĂ„ngerna handlade om, men han lĂ€mnade tanken pĂ„ dem nĂ€r han vĂ€l satte sig för att spela.— Om man tĂ€nkte pĂ„ texterna sĂ„ skulle man sitta och dramatisera, och det gĂ„r inte. I stundens ingivelse mĂ„ste tanken vara fri. Det Ă€r viktigt att vara fri nĂ€r det gĂ€ller musik som kommer ur kyrkan. Man ska inte behöva kĂ€nna sig tyngd av nĂ„got sĂ€rskilt regelverk. Det tror jag inte att nĂ„gon tycker, heller.Han talar om respekt för den tradition som psalmerna tillkommit i och menar bĂ„de den musikaliska 1500-talstraditionen och det religiösa sammanhanget.— Det Ă€r inget sjĂ€lvĂ€ndamĂ„l att sĂ€ga "nu ska jag spela psalmer och dĂ„ mĂ„ste jag vara försiktig." Det Ă€r skillnad pĂ„ respekt och rĂ€dsla. Respekt kan vara att vĂ„ga gĂ„ emot nĂ„got. Det kan lĂ„ta trist och högtravande att ha respekt, men det handlar snarare omatt ta tillvara en kvalitet och gĂ„ vidare med den.- Det hade varit trĂ„kigt att bara spela psalmerna rakt upp och ner.

Kultur och Nöje2004-09-16 00:00
NULL
Anders Widmark|Hymn
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!