Amos Oz är alltid Amos Oz - även i kockmössa
SJUNDE DAGEN. Det blev ingen fortsättning på berättelsen om pojken Amos, som redan tidigt visste att när han blev stor skulle han bli en bok; ingen storslagen och episk skildring om hur det gick till när han blev en vuxen man och författare och lämnade kibbutzen Hulda, vilket många läsare säkert hade hoppats på.
Foto:
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I intervjuer i israeliska tidningar berättar Oz att han kände förväntningarna att skriva en uppföljare på den förra romanen, en internationell bästsäljare som gav honom många nya läsare, men att det var något han helt enkelt inte klarade, för var finns utmaningen i att upprepa något han redan gjort, och därtill med sådan framgång?
I stället för en bred och myllrande uppväxtskildring blev det alltså en tunn liten volym, genomsyrad av en mörk och bitter ton och befolkad av smått parodiska karaktärer. Boken utspelar sig under åtta timmar, en natt i Tel Aviv på åttiotalet, och i centrum står en man kallad Författaren. Om honom får vi bland annat veta att han är i fyrtioårsåldern, som Amos Oz själv vid den tiden, och att han fått ett genombrott som författare men fortfarande försörjer sig som revisor.
Boken tar sin början vid en uppläsning inför publik, där Författaren får frågor om sitt skrivande vilka han ägnar resten av boken åt att besvara. Det är visserligen en nästan tio sidor lång detaljerad sexscen mellan Författaren och en kvinnlig beundrare som gett boken mest uppmärksamhet, men den beskrivs ändå som mycket "teoretisk", full av intellektuella lekar och referenser till Oz tidigare böcker. Amos Oz medger att den nya boken är "svårare" än många av hans tidigare romaner och hur den kommer att tas emot av läsarna kan han omöjligt föreställa sig. Det faktum att boken handlar om hur en bok skrivs kommer kanske att stöta bort en del, spekulerar han. "De vill kanske bli serverade en färdiglagad rätt och inte bjudas in i köket?"
Om det nu var stekoset som fick merparten av de israeliska kritikerna att rynka på näsan eller om de helt enkelt inte tyckte om smaken på anrättningen är svårt att säga, men faktum är att boken fått ett svalt mottagande. En tragedi för Amos Oz och därmed för hela den israeliska litteraturen, eftersom han är dess centralfigur, utropar Dror Burstein, litteraturkritiker på Haaretz, en av Israels ledande dagstidningar, som avfärdar boken som "trött" och "ett misslyckande". Recensionen, som har rubriken "Ett fall av utbrändhet", måste vara bland de mest nedgörande den snart sjuttioårige Amos Oz råkat ut för under sin långa författarkarriär.
Detta tycks dock inte bekymra de israeliska läsarna: boken toppar redan bästsäljarlistorna. Amos Oz är trots allt Amos Oz. Iförd kockmössa eller inte.