Alternativkonsten intar Kulturhuset
När konstmässan blev för folklig startade gallerierna med högst status Market. När Market kändes snobbigt bildades alternativa Minimarket - som växte till Supermarket och nu närmar sig det folkliga när man intar Kulturhuset.
Supermarket har vuxit till att bli en av landets största konstmässor. Raphael Egli från Schweiz jobbar in i det sista för att färdigställa sitt verk på Kulturhuset i Stockholm.
Foto: Jonas Ekströmer/Scanpix
Turerna kring Stockholms konstmässor har varit många. I kölvattnet efter den stora konstmässan Stockholm Art Fair har näst sista helgen i februari blivit galleriernas helg i Stockholm, med tre konstmässor av olika storlek och inriktning.
På anrika Konstakademien i Stockholm finns den mässa som hängt med längst, Market som är inne på sitt femte år. Här har ett 30-tal gallerier gått ihop för att visa nordisk, "högkvalitativ" samtidskonst. Konstakademiens lokaler är helt rätt inramning för gallerier som Galerie Nordenhake och galleri Bo Bjerggaard - att nå rätt publik är minst lika viktigt som att nå stor publik.
Men det är också en imponerade samling konstnärer som visas upp, och med åren har man satsat alltmer på seminarier och mer gränsöverskridande verk.
På Market finns konst av väletablerade namn som Meta Isæus-Berlin, Louise Bourgeois, Jan Håfström och Annika von Hausswolff, men också intressanta yngre namn, exempelvis Sara-Vide Ericson.
En kort promenad bort till Sergels torg väntar en annan värld. Från i år huserar Supermarket på två plan i Kulturhuset. Konsten här har inte passerat marknadens mellanhänder, gallerierna är konstnärsdrivna och arrangörerna beskriver mässan som en mötesplats snarare än en marknadsplats. Det är upp till varje galleri huruvida konsten är till salu, men mycket är av det svårsålda slaget - performance, video och pågående projekt.
- Vi är inte en köp-och-sälj-mässa, snarare en nätverksmässa med fokus på samtalet om samtidskonsten och idéerna om vad konst är. När vi startade var det för att gå i opposition med Market, det kändes exkluderande när de sade att de skulle sälja den bästa nordiska konsten. Med åren har vi närmat oss varandra, vi gör det på samma sätt, men utifrån det konstnärsdrivna, säger projektledaren Pontus Raud.
Supermarket har vuxit i snabb takt sedan starten 2007 och i år deltar 70 gallerier från ett 20-tal länder, de flesta med fokus på upplevelser snarare än fysiska verk. Ett galleri från Ukraina säljer ut bitar av sitt land. Stockholmsgalleriet Fylkingen har en syjunta, man ska kunna sy sin egen synt, Candyland ställer ut Bob Dylan.
- Det konstnärsdrivna galleriet har levt lite i skymundan, vi vill visa att det är en global företeelse som växer. Där hittar du det bästa i samtidskonsten, hävdar Pontus Raud.
Om Market är den exklusiva och kreddiga mässan och Supermarket den alternativa kan man kanske placera helgens tredje konstmässa någonstans mittemellan. Art Anglais, som huserar på ett hotell några stenkast från Kulturhuset och Konstakademien, rymmer åtminstone vid första anblicken den lite folkligare konsten, men med gott om plats även för de nya konstnärerna. Knappt 20 gallerier och fyra privata konsthallar ställer ut måleri, skulptur och fotografi.
Helgens konstmässor
Market:
Arrangeras i år för femte året, 19-21 februari, på Konstakademien i Stockholm.
Entré kostar 120 kronor.
Utöver huvudmässan har man avdelningarna Market emerging, nyetablerade gallerier med yngre konst, Market edition och Market at large, som presenterar konst utanför mässområdet.
Seminarier om bland annat konstsamlande.
Några av de drygt 30 nordiska gallerierna är Crystal Palace, Elastic, Andréhn-Schiptjenko och Galerie Nordenhake.
På lördagen anordnas Gallerinatten, då flera Stockholmsgallerier håller öppet till klockan åtta på kvällen.
Supermarket:
Arrangeras på Kulturhuset i Stockholm 19-21 februari och har blivit Sveriges största konstmässa.
Entré kostar 100 kronor.
Ett 70-tal konstnärsdrivna gallerier från hela världen ställer ut.
Art Anglais:
Arrangeras på hotell Anglais i Stockholm 19-21 februari.
Entré kostar 80 kronor.
Utöver de knappt 20 gallerierna medverkar också fyra privata konsthallar.
Market:
Arrangeras i år för femte året, 19-21 februari, på Konstakademien i Stockholm.
Entré kostar 120 kronor.
Utöver huvudmässan har man avdelningarna Market emerging, nyetablerade gallerier med yngre konst, Market edition och Market at large, som presenterar konst utanför mässområdet.
Seminarier om bland annat konstsamlande.
Några av de drygt 30 nordiska gallerierna är Crystal Palace, Elastic, Andréhn-Schiptjenko och Galerie Nordenhake.
På lördagen anordnas Gallerinatten, då flera Stockholmsgallerier håller öppet till klockan åtta på kvällen.
Supermarket:
Arrangeras på Kulturhuset i Stockholm 19-21 februari och har blivit Sveriges största konstmässa.
Entré kostar 100 kronor.
Ett 70-tal konstnärsdrivna gallerier från hela världen ställer ut.
Art Anglais:
Arrangeras på hotell Anglais i Stockholm 19-21 februari.
Entré kostar 80 kronor.
Utöver de knappt 20 gallerierna medverkar också fyra privata konsthallar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!