Riksteatern Uppsala län laddar för en teaterhöst på länets scener som ska innehålla Ibsen och Pygméteatern, revy och showdans. Teaterkonsulenten Anneli Olson känner sig nöjd med sina skyddslingar, länets teaterföreningar.
Teaterkonsulenten Anneli Olson på Riksteatern Uppsala län gillar att få igång människor så att de kan fixa kulturupplevelser åt sig. Hon är spindeln i nätet för länets teaterföreningar och har som främsta arbetsuppgift att stimulera teaterlivet och öka intresset för scenkonst.
Det finns för närvarande fem stycken teaterföreningar i länet, Enköpings Riksteaterförening, Heby Teaterförening, Tierps Riksteaterförening, Uppsala Riksteaterförening och Östhammars Teaterförening med sammanlagt cirka 1000 medlemmar. De ser till att det blir teater- och dansföreställningar på sina respektive hemorter, de flesta producerade av Riksteatern.
Själv ser sig Anneli Olson som en som sysslar med administrativ coachning.
– Man får komma i håg att medlemmarna i teaterföreningarna arrangerar teaterföreställningar på sin fritid och att de för det mesta inte har arrangörskap som yrke. Jag försöker stötta dem i allt från att välja från utbudet av scenföreställningar till hur man söker verksamhetsbidrag och kommunicerar med datorn, säger Anneli Olson.
Hon arbetar också med skolor och förskolor och deras kulturutbud. Ställer samman kataloger och ordnar utbudsdagar varje höst till exempel, där de som köper in kultur till skolorna får komma och ta del av utbudet av barnföreställningar.
– Fast här finns en del kvar att göra. Varje vecka stöter vi på skolor som inte vet att vi finns eller vad vi kan hjälpa till med, säger hon.
Egentligen ville Anneli Olson arbeta inom förlagsbranschen efter de avslutade studierna på kulturvetarlinjen i Uppsala. Men det var svårt att få jobb där. Istället började hon som kultursekreterare hos Järva kulturkommitté i Stockholm. När så jobbet i hemstaden Uppsala som teaterkonsulent för Riksteatern Uppsala län dök upp, sökte hon och fick det och blev därmed den första som någonsin haft detta jobb här.
På det lilla kontoret på St. Persgatan finns också ungdomsteaterkonsulenten Lena Nilsson. De har upplevt åtskilligt tillsammans, på Riksteaterdagar och Teaterbiennaler, på föreningsträffar men också i vardagen på kontoret.
Närmaste planerna när verksamheten drar igång igen efter sommaren är att samla teaterföreningarna inte bara i Uppsala län utan också i Gävleborgs och Dalarnas län till en ”propositionsrunda” inför Riksteaterns kongress nästa vår.
– Återväxten i våra föreningar är lite svag, det finns inte så många kvar som tycker det är viktigt att arbeta med föreningsfrågor längre. Ett annat problem är att kultur allt mer reduceras till en konsumtionsvara, något som ska ge ekonomisk vinst snarare än upplevelser eller tankestimulans, säger Anneli Olsson.
Anneli Olson beskriver sig som ”ordmänniska”, men tycker också att teater är en variant på det. Med tiden har hon också börjat gilla dans i alla former.
– Människor är olika mottagliga för olika kulturupplevelser. För mig funkar det med teater, med den här överenskommelsen mellan scen och salong att nu ska vi låtsas tillsammans ett tag, säger hon.
– Det roliga med jobbet är att få feedback, när människor är glada för att de har fått uppleva något. Starka känslor är viktigt, alla människor ska ha tillgång till kultur och möjlighet att spegla sig i den. I förlängningen handlar det om att rätten att få uttrycka sig, en rätt som alla har, både små och stora.