Akustisk comeback av Dan Reed
Det nya materialet imponerade mest när Dan Reed gjorde en akustisk solospelning i Uppsala på skärtorsdagen, tycker Stefan Warnqvist.
Foto: Åsa Warnqvist
Glansdagarna kändes avlägsna när Reed spelade på Katalin på torsdagskvällen, ensam på scenen med en mikrofon, en akustisk gitarr och en flygel. Ett trettiotal åhörare fanns på plats, utspridda vid olika bord. Till en början var publiken artigt lyssnande snarare än entusiastiskt jublande, men när Reed efter fjärde låten sa några ord på svenska och sedan spelade Dan Reed Network-hitten Rainbow child lossnade det rejält.
Reed gav ett avspänt och harmoniskt intryck. Mellan låtarna bjöd han på glimtar ur sitt eget liv som varit minst sagt händelserikt. Han berättade om de "tysta" åren då han ägnat sig åt teater och film, startat ett electronicaskivbolag, kämpat mot drogmissbruk och sedan levt ett år i avskildhet i ett indiskt kloster. Enligt honom själv var det först där som lusten att skriva ny musik kom tillbaka.
Det märktes också i smakproven från den kommande skivan att Reed har utvecklats, inte minst på textfronten. De klyschor som tynger ner en del av gamla gruppens låtar har bytts ut mot ett personligare tilltal där den andliga dimensionen fått större plats. Låtlistan bjöd både på pärlor från Dan Reed Network-tiden och ett knippe nya låtar. Det akustiska formatet passade de gamla låtarna synnerligen väl.
Befriade från de daterade produktionsideal som präglar originalversionerna blev deras melodiska styrka uppenbar, och den begåvade låtskrivare som Reed faktiskt är fick möjlighet att träda fram. Allra mest imponerade dock det nya materialet och den stående ovationen vid kvällens slut var välförtjänt.
Välkommen tillbaka, Dan Reed!
DAN REED
Katalin, torsdag
Betyg: 4
Katalin, torsdag
Betyg: 4
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!