Det hamras, sågas och bankas på Reginateaterns scen när UNT knackar på scendörren från gården. För några minuter sedan hade gänget som ska göra Dagens musikal fått tillträde till lokalen och nu ska det fixas kulisser. Scenografen Erik Runestam tittar upp ur ett hål i scengolvet och säger strängt till upphovsmannen Jacke Sjödin:
– Det blir inga bullar framöver!
Hålet är alltså inte särskilt stort. Men Jacke Sjödin verkar obekymrad över just det. Han är full av energi och lekfullhet. Enligt egen utsago också av nervositet. Dagens musikal kommer nämligen att ändra innehåll varje kväll och det är han som ska leverera nya texter, baserat på vad som står i tidningarna.
– Jag har spunnit ett manusnät som ska vara detsamma varje kväll, vilket är ungefär 75 procent av texten. Men det ska vara 25 procent nytt. Nu gäller det att inte drabbas av panik om det inte står om något särskilt nytt i tidningen, säger han.
Handlingen utspelas på en polisstation. Poliserna där löser ett nytt fall varje kväll, något brott som alltså behandlats i dagens tidning.
– Men det är klart att om det föds någon ny kronprinsessa under dagen tar vi helt säkert upp det också i föreställningen. Det ska ha lite känsla av journalfilm, säger Jacke Sjödin.
Förutom att han spelar brottsling så är han även regissör. Fast det tar han lite lätt på och menar att de andra i ensemblen också har synpunkter på vad som ska göras.
De medverkande har flera roller och på mer än ett sätt. Musiken är nykomponerad av de tidigare Fyra lyckliga män-kollegerna, Erik Lidholm och Staffan Lindberg. Karl Jansson spelar slagverk och piano. Skådespelaren och sångerskan Andrea Geurtsen har gjort koreografi och sångerskan Catarina Lundgren har skrivit en ”Verdilåt” som ska vara med, förutom att hon röstcoachar ensemblen.
Det är ju en musikal, även om den inte är genomkomponerad. Inga repliker sjungs alltså. Men även i vissa låttexter finns utrymme att lägga in dagsaktualiteter.
– Det är en fars också med mycket timing. Det gäller att veta vilken dörr, skåp eller lucka man ska göra sorti genom och exakt när, förklarar Andrea Geurtsen.
För textmakaren blir det snärjiga arbetsdagar framöver.
– De börjar faktiskt redan när man hämtar in morgontidningen, fortsätter framför datorn när jag skriver och mejlar ut de nya texterna till ensemblen och sedan måste vi ju repa in nytt varje dag också ett par timmar före föreställningen börjar, säger Jacke Sjödin, utan att andas nämnvärt mellan orden.
När vi lämnar dem börjar det omedelbart att bankas och fixas igen. Andrea Geurtsen testar skumgummibatongen som förhörande polis, Jacke Sjödin tar på randig bovdräkt och Erik Lidholm tar på sig en sorgsen min som poliskommissarie Hansson som sörjer nedskärningar. Repetitionen tar form ur kaos och premiär blir det alltså i morgon, torsdag, samt i princip varje kväll föreställningen ges. Enligt ensemblen får publiken möta en ny föreställning varje kväll.