För ungefär 10 år sedan fick Minna Krook sin första förfrågan om att skriva och regissera pjäser av Helsingborgs stadsteater. Sedan dess har hon regisserat ett flertal barnföreställningar parallellt som hon arbetat med sitt danskompani. För 2-3 år sedan arbetade ensemblen med "Fniss - Världens tråkigaste pjäs", och det var där iden om Frankensteinpjäsen har sitt ursprung.
– Ett misslyckat monster kom, vid repetitionstillfällen, fram i rummet, spelad av Emil Brulin. Då kläckte skådespelaren Harry Friedländer ur sig att vi måste sätta upp Frankenstein också. Vi kom på att om vi gör det nästa år blir det 201-årsjubileum, det är ju perfekt.
Tomas Hirdman är också delaktig i projektet som pjäsens kompositör. Han har jobbat med musik i ungefär 25 år, mest med barnprojekt. Han och Minna Krook brukar ha brainstorming-möten, där musikdirektiv bollas fram och tillbaka tills de hittar ett resultat. För Frankensteinpjäsen har det gått otroligt lätt att hitta rätt.
– Jag vet inte vad som händer, man börjar jobba på ett stycke, så vaknar man upp efter ett par timmar och inser att man har skapat musik.
Pjäsen i sig ett fritt avstamp från boken men med samma dramaturgiska grepp: de olika personernas historier kommer fram en och en, och avslutas i en hoppfull anda. Minna Krook skapar ofta barnpjäser med lyckliga slut, men hon är inte heller rädd för att introducera verkligheten, eller till och med skräck.
– Jag vill ju inte lägga mig på en lägre nivå, men inte heller för långt ifrån. Man vill ju liksom trigga kunskapstörsten utan att skämta över huvudet på barn.
Kunskap är precis det barnen får bidra med under pjäsens gång. Föreställningen är mycket interaktiv, och barnen får bidra till den genom att hjälpa Frankensteins monster lära sig läsa och skriva.
– Jag tycker om att rummet blir levande. Publiken studerar vaket och låter sig bli exalterad, det är en väldigt talande publik. Under första låten i pjäsen ställer Mary Shelley frågor till barnen och de räcker upp handen och skriker svaren tillbaka. De lär också Frankensteins monster orden på engelska för de har börjat lära sig engelska i skolan. De är otroligt omhändertagande.
Hur många experter pratar du med innan du gör en barnföreställning?
– Jag brukar fråga Moa Möller, som gör scenografin, om olika barnfrågor och då brukar hon googla och se vad olika psykologer säger. Det är alltid bra att ha lite koll. Men oftast brukar jag prata med barn istället.