Väntan har varit lång, men nu pekar allt på att konsertlivet är på god väg att återupplivas. Ett av de tydligaste bevisen är Music in the Garden, kulturentreprenören Klaus Pontviks festivalskapelse som invigdes av kulturminister Amanda Lind på onsdagskvällen.
Och vilken kväll det kom att bli. Bara att det nu är möjligt att låta 300 personer gå på konsert, äta en bit mat före och mingla lite försiktigt känns snudd på overkligt. När evenemanget sedan arrangeras i en av Uppsala vackraste miljöer – Botaniska trädgården – krävs mycket för att det ska gå snett.
Dessutom hade Pontvik & co vädergudarna på sin sida, en inte alldeles oväsentlig detalj vid utomhuskonserter. Men framför allt bjöds det på fantastiskt fin musik från den ordentligt upphöjda scenen som gjorde att ingen gick miste om något.
Fast innan de första tonerna klingade på Linneanums borggård skulle det förstås hållas ett par tre tal. En ny festival kräver kanske det. Amanda Lind förklarade entusiastiskt att hon räknar med att kulturen snart ska stå ännu starkare än före pandemin. Många hårt prövade kulturutövare är förmodligen något mindre optimistiska.
Mindre kontroversiell var kulturministerns försäkran om att det går bra att fira Beethoven även i år. Av fjolårets 250-årsjubileum blev det som bekant knappt en stråkkvartett.
Därför var det kanske inte så konstigt att till och med måsarna i skyn kluckade ljudligt av lycka när Askanäs Kammarensemble gjorde sin version av Beethovens pianokonsert nr 5, "Kejsarkonserten". Även andra fågelarter hördes kvittra lite mer diskret i junigrönskan, inte minst när pianisten Christopher Hästbacka med känsliga fingrar plockade fram några av den klassiska musikens vackraste passager i den andra satsen.
Att ensemblen efter stående ovationer en smula oväntat valde en sockerstinn "crowdpleaser" som andra satsen ur Mozarts Pianokonsert nr 21 ("Elvira Madigan") som extranummer drar inte ned betyget.
Mellan tal och huvudkonsert spelade Marcin Tjernbäck, elev på Uppsala kulturskola, Franz Liszts Ungersk rapsodi nr 12 så att det stod härliga till. Tekniskt skickligt och med stora känslor innanför den svarta kavajen. Även den spanska gitarristen Anabel Montesinos visade prov på temperament. Eldigt och intensivt var hennes nummer och samtidigt en försmak inför torsdagens konsert.