UrsÀkten som urholkar litteraturen

Ska all skönlitteratur omformas till ”realitetsrunk” – autofiktion, sjĂ€lvbiografier i romanform – för att kunna godkĂ€nnas av alla lĂ€sare?

Mexikansk-amerikanska skĂ„despelaren Salma Hayek kĂ€nde sig nödd att pudla offentligt för att hon rekommenderat boken ”American dirt”, som handlar om Ă€r skriven av en författare som "bara" till hĂ€lften Ă€r latino.

Mexikansk-amerikanska skĂ„despelaren Salma Hayek kĂ€nde sig nödd att pudla offentligt för att hon rekommenderat boken ”American dirt”, som handlar om Ă€r skriven av en författare som "bara" till hĂ€lften Ă€r latino.

Foto: Richard Shotwell

Krönika2020-02-16 11:16
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Autofiktion kan förstĂ„s vara lysande, som i Kerstin Ekmans ”Grand final i skojarbranschen”, som för övrigt utspelar sig i Uppsala. I en intervju i Nöjesguiden i fjol uttryckte Lotta Lundberg dock farhĂ„gor kring en stark autofiktiv trend, och myntade just begreppet realitetsrunk. Faran ligger i, sĂ€ger Lundberg, att den som inte kan förestĂ€lla sig vĂ€rlden annan Ă€n den Ă€r inte heller kan förĂ€ndra den.

För författaren, som ofta bÄde vill gestalta och förÀndra vÀrlden, Àr det helt nödvÀndigt att gÄ in i en annan individs huvud för sin undersökning. Det skönlitterÀra skrivandet drivs av att utforska ett utsnitt av verkligheten genom fiktion, fantasi, inlevelseförmÄga. Den som skriver pÄ grund av nyfikenhet blir oftast klokare Àn om hon hade lÄtit bli.

”Skriet frĂ„n vildmarken” och ”Varghunden” av Jack London, liksom ”Hunden” av Kerstin Ekman, Ă€r tydliga exempel pĂ„ att en mĂ€nniska kan gestalta hur det Ă€r att vara en hund. Men hur kan författare veta hur det Ă€r att vara ett djur? Hunden representerar bara sig sjĂ€lv i en uppdiktad vĂ€rld. Författaren ger den liv – via lĂ€saren.

Men kan en man gestalta – levandegöra – en kvinnas liv och öde? SjĂ€lvklart, exempelvis Leo Tolstoj skrev ”Anna Karenina” – en av vĂ€rldslitteraturens frĂ€msta realistiska romaner. Kan forntidens mĂ€nniskor skrivas fram? Jean M Auels mycket lĂ€sta romansvit i sex delar utspelar sig under den senaste istiden. En tredje frĂ„ga Ă€r om en romangestalt kan ha en annan etnicitet Ă€n författarens?  

Turerna kring amerikanska Jeanine Cummins roman ”American dirt” Ă€r exempel pĂ„ hur ett politiskt identitetstĂ€nkande smugit sig in i den litterĂ€ra processen och debatten. FörstĂ„elsen för litteraturens förutsĂ€ttning och roll Ă€r som bortblĂ„st nĂ€r en mexikansk-amerikansk skĂ„despelerska, Salma Hayek, pudlar offentligt för att hon rekommenderat ”American dirt”. Boken har rosats av mĂ„nga, bland andra Steven Spielberg och Oprah Winfrey, men fĂ„r av andra hĂ„rd kritik för att den anses underblĂ„sa stereotypa bilder av latinos. Det Ă€r en innehĂ„llslig synpunkt som man förstĂ„s kan ha. Enligt förlaget Ă€r syftet med boken gott: att belysa tragedier som följer med migrationen. Men problemen hopar sig till en hĂ€rdsmĂ€lta, nĂ€r författaren sjĂ€lv slĂ€nger in en brasklapp i boken om att hon funderat pĂ„ om inte en nĂ„got ”brunare” person Ă€n hon sjĂ€lv borde ha skrivit den. Hon Ă€r nĂ€mligen ”bara” till hĂ€lften latino – puertorican-irlĂ€ndare. 

Med dessa rĂ€ddhĂ„gsna och grundlösa serieursĂ€kter kvĂ€vs skönlitteraturen som konstform. Cummins och Hayek borde stĂ„ upp för författarens centrala roll: genom att förmedla det universella i mĂ€nniskan kan romanen lotsa oss in i nya, okĂ€nda vĂ€rldar. För nĂ€r den nĂ„r lĂ€sarna kommer de ju, oavsett egen bakgrund, kön, religion, etnicitet och geografiskt ursprung, tack vare litterĂ€r gestaltning att identifiera sig med bĂ„de den nutida mexikanske flyktingen, istidsmannen, en suicidbenĂ€gen rysk 1800-talskvinna – ja, till och med en olycklig hund! Skönlitteraturen bortser nĂ€mligen frĂ„n utanpĂ„markörer; den nĂ€rmar sig individen inifrĂ„n. Och dĂ€r Ă€r vi alla befriande lika.

Att Ă€ngsliga författare i framtiden bara skulle vĂ„ga skriva romaner om sitt ego för att inte stöta sig med nĂ„gon grupp skulle vara outhĂ€rdligt. I litteraturen finns bara universalidentiteten mĂ€nniskan. Individen. Som ocksĂ„ Ă€r ett djur