En bokposör är en potentiell läsare – och sexig

Påståendet att litteratur är hett får kulturskribenter att se rött. Konstigt, eftersom pengarna behövs.

Karaktärerna i tv-serien "The White Lotus" har blivit ansiktet utåt för bokposerande, genom sitt sätt att använda böcker som accessoarer. Olivia och Paula (i bild) säger till och med själva att böckerna bara är rekvisita, när de får frågan om de verkligen läser Nietzsche och Lacan.

Karaktärerna i tv-serien "The White Lotus" har blivit ansiktet utåt för bokposerande, genom sitt sätt att använda böcker som accessoarer. Olivia och Paula (i bild) säger till och med själva att böckerna bara är rekvisita, när de får frågan om de verkligen läser Nietzsche och Lacan.

Foto: Warner Bros Discovery

Krönika2024-08-05 11:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Adlibris har under sommaren drivit reklamkampanjen "Hot book summer", efter en undersökning som säger att sju av tio svenskar tycker att läsning är attraktivt.

En fullkomligt rimlig kampanj – tyckte inte Simon Ridell på Arbetarbladet, Esther Arndtzén GP eller Cecilia Djurberg på Aftonbladet. Ridell hatar den, Arndtzén "ryser av obehag" och Djurberg tycker att "falska posörer är det absolut osexigaste som finns". Sedan berättar alla tre på olika sätt att det som är bra med litteratur är att det är intellektuellt. 

Snark. Jag vägrar ens tycka att kampanjen är töntig. Den är faktiskt mitt i prick. Jag är ledsen, Cecilia Djurberg, men det sexiga med litteraturen är inte "samtalen och tankeutbytet den kan generera" – böcker är sexiga i sig. Få saker är så attraktiva som det fokuserade ansiktsuttrycket när någon sjunker in i en annan värld. Eller bara en bok som sticker upp ur fickan.

Bokstylister och inhyrda influerare som matchar kläder med bokomslag är roliga slagträn för kulturskribenter att använda när de ska håna en påstått ytlig attityd mot litteratur. Men det är pretentiös gatekeeping som inte gynnar någon – allra minst författarna. 

Är jag den enda som förstår att författarna tjänar pengar per såld bok, inte per läst bok? Om man vill ha mer pengar till kulturen – vilket kulturskribenter rimligtvis borde vilja, men vad vet jag – kan man inte driva med folk som äger böcker av andra anledningar än att läsa dem. För övrigt skulle jag gissa att sannolikheten att någon läser en bok är högre om de faktiskt ... har böcker.