Bästa filmåret någonsin för kvinnor

2023 var tjejernas år. Aldrig förr har det kvinnliga perspektivet tagit så tydlig plats i filmvärlden, både framför och bakom kameran. Och 2024 ser det ut att bli mer av samma vara.

2023 var det mest framgångsrika året för konsertfilmer på mycket länge, och det var tack vare Taylor Swifts och Beyoncés filmer.

2023 var det mest framgångsrika året för konsertfilmer på mycket länge, och det var tack vare Taylor Swifts och Beyoncés filmer.

Foto: AP/TT

Krönika2023-12-14 11:59
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att 2023 skulle bli ett succéår kändes långt borta när Hollywood började strejka i maj. Filminspelningar stängdes ned och premiärer sköts upp. Plötsligt kändes hela filmbranschen instabil och cheferna hotade med att ersätta allt fler yrkesroller med AI. Tanken var att manus nu skulle framställas maskinellt. Skådespelarna i sin tur skulle tvingas in i kontrakt där deras utseende kunde återskapas digitalt i oändlighet. Ett stort steg tillbaka särskilt för kvinnliga skådespelare. Med hjälp av AI behöver skådisarna nämligen aldrig åldras, och deras utseende kan dessutom redigeras till perfektion. Scenariot spelades ironiskt nog ut i den senaste säsongen av tv-serien "Black mirror", men nu verkade dystopin alltså bli verklighet i realtid.

Turligt nog har fackförbundet Sag-Aftra nu lyckats skärpa till reglerna kring AI, för stunden i alla fall. Strejken är över, och trots den blev 2023 på många sätt det bästa året någonsin för kvinnor i filmvärlden.

Disneys spelfilm "Den lilla sjöjungfrun" släpptes trots strejken, och blev årets nionde mest framgångsrika film. Ariel uppdaterades inte bara från killtokig till en självständig person, hon spelades också av Halle Bailey och blev med det den första svarta Disneyprinsessan i en spelfilm. Men den film som dominerade året var självklart Greta Gerwigs "Barbie", som knockade den förhandstippade favoriten "Oppenheimer". Filmen blev den bäst säljande komedin någonsin, men även den mest framgångsrika filmen som har regisserats av en kvinna. En yrkesroll som är notoriskt eftersatt när det gäller jämställdhet.

Det som verkligen befäste att 2023 var tjejernas år var dock "The Marvels". Efter 32 filmer (!) var det äntligen dags för Marvel-universumet att på allvar satsa på kvinnliga superhjältar. Det blev fyra stycken kvinnliga huvudkaraktärer samt för ovanlighetens skull också en kvinnlig regissör. Med denna tydliga markering är det uppenbart att det kvinnliga perspektivet nu har nått långt bortom de förväntade genrerna.

Efter det gav Sofia Coppola oss "Priscilla", en mer nykter version av Baz Luhrmanns glorifierat glammiga film om Elvis Presley från förra året. Även om Priscilla Presley har varit öppen med sin upplevelse av att vara rockstjärnans barnbrud, har den berättelsen inte fått ta ordentligt med plats förrän nu. Det säger mycket om vilka berättelser som äntligen anses värdiga en plats i filmhistorien.

Dessutom blev 2023 det mest framgångsrika året för konsertfilmer på mycket länge. Och det var tack vare att världsstjärnorna Taylor Swift och Beyoncé gjorde sina konserter tillgängliga i biosalongerna.

På hemmaplan var vi inte sämre. Året präglades av släpp som "Paradiset brinner" och "Amina". Men 2023 ser inte heller ut att bli unikt, utan trenden fortsätter in i nästa år. Då väntar nämligen "The color purple", "Poor things", "Madame Web" och en ny version av "Mean girls", för att nämn några exempel.

Det har länge ansetts vara en sanning att en berättelse inte kan marknadsföras till en bred publik om huvudkaraktären är en kvinna. En föreställning som har blivit cementerad i och med att de som har berättat huvudsakligen har varit män. Men med 2023 som facit är den attityden inte längre försvarbar. Att det finns en osläckt törst efter det kvinnliga perspektivet bland karaktärer såväl som upphovspersoner är uppenbart.