Romanerna dÀr vi hör de dödas röst

Merete Mazzarella lÀser romaner om döden ur de dödas perspektiv - och funderar vad vi kan lÀra oss.

I Laura Lindstedts roman "Oneiron", som kom redan 2015, samlas sju kvinnor frÄn olika lÀnder i ett vitt tomrum efter att de alla dött.

I Laura Lindstedts roman "Oneiron", som kom redan 2015, samlas sju kvinnor frÄn olika lÀnder i ett vitt tomrum efter att de alla dött.

Foto: Anders Wiklund/TT

Krönika2020-01-26 11:04
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Var finns de döda?

Att de inte finns alls kan vara svĂ„rt att acceptera – ocksĂ„ för icke-troende.

Varje gÄng jag förlorat en nÀra mÀnniska har jag först förestÀllt mig att hon kan komma tillbaka bara jag ger mig till tÄls; sedan, nÀr jag börjat acceptera sjÀlva frÄnvaron, har jag kÀnt att hon finns i nÄgon annan dimension, i ett slags mellanrum mellan liv och död, att hon fortfarande kan följa med mina göranden och lÄtanden. Först mycket gradvis har jag kunnat kÀnna att hon slutgiltigt Àr utom rÀckhÄll.

Tre romaner jag lĂ€st pĂ„ sistone bekrĂ€ftar att det Ă€r förestĂ€llningar jag inte Ă€r ensam om och de gör det ur de dödas perspektiv. I Sara Stridsbergs förföriskt vackra, förfĂ€rande grymma "KĂ€rlekens Antarktis" reflekterar den styckmördade Kristina Ă¶ver sitt mellanlĂ€ge: â€œMan fĂ„r vĂ€nta hĂ€r tills man fĂ„r tillstĂ„nd att passera. Den sista gĂ„ng dĂ„ nĂ„gon sĂ€ger vĂ„rt namn pĂ„ jorden fĂ„r vi respass. Sedan behöver vi inte hĂ€nga kvar hĂ€r lĂ€ngre.”

Ett Ă„r före KĂ€rlekens Antarktis –  2017 –  kom amerikanen George Saunders "Lincoln i Bardo". Titelns Lincoln Ă€r elvaĂ„riga Willie, högt Ă€lskad son till Abraham Lincoln, Bardo Ă€r tibetanska dödsbokens skĂ€rseld. HĂ€rifrĂ„n stiger de döda antingen uppĂ„t mot nirvana eller faller ner genom ett kaos av skrĂ€mmande drömmar tills de slutligen Ă„terföds. Saunders Bardo rymmer mestadels vuxna –  osaliga andar som yvs över gamla framgĂ„ngar eller Ă€ltar gamla oförrĂ€tter –  men Willie som dött i tyfus hĂ„lls kvar dĂ€r av den sörjande fadern som stĂ€ndigt besöker gravkapellet, öppnar kistan och stryker honom över hĂ„r och kind. Barnet strĂ€cker ut sina armar mot honom men som död förblir han osynlig och kan trösta. 

Och den tredje romanen?

Det Ă€r finlĂ€ndska Laura Lindstedts "Oneiron" som liknar en feministisk replik till Saunders mansdominerade verk men utkom redan 2015. I ett vitt tomrum samlas sju kvinnor, alla offer för patriarkatet men alla frĂ„n olika lĂ€nder. Först Ă€r de avvaktande eller öppet grĂ€lsjuka men snart svetsas de samman till en global motsvarighet till sjuttiotalets kvinnogrupper. Den mest intellektuella av dem Ă€r bekant bĂ„de med Tibetanska dödsboken och andeskĂ„daren Swedenborg som hon förklarar: “den som Ă€r död blir först kvar i sin yttre mĂ€nniska /—-“Det Ă€r exakt samma tillstĂ„nd som i de levandes vĂ€rld, hon kan alltsĂ„ inte veta om hon Ă€r död. /—-/ “NĂ€sta steg i döendet Ă€r att gĂ„ in i sin invĂ€rtes mĂ€nniska. Den döda mĂ€nniskan blir dĂ„ sina egna tankar och sin egen vilja och kroppen upphör att vara en belastning. Och det Ă€r inte ens lĂ€ngre möjligt att förstĂ€lla sig.”

Laura Lindstedts kvinnor blir kvitt sina kroppar nĂ€r de tar varandra i hand och i kör uttalar ordet “Oneiron” och dĂ€rmed Ă€r de redo för nĂ€sta steg. I terapi kan man ju bearbeta trauman genom att Ă„tervĂ€nda till dem, dĂ€rför fĂ„r de sju Ă„tervĂ€nda till sin död. Och de gör det tillsammans: de ser en vĂ„ldtas och mördas, en slĂ„ huvudet mot ett metrotĂ„g, en berusad och begravd i snö. DĂ€r sjuttiotalsfeminismens systerskap handlade om att befrias genom att dela liv befrias Oneiron-kvinnorna genom att dela död.

Vad lÀr vi oss av de döda?

Att de behöver fÄ komma vidare, att de inte fÄr binda sig vid minnen av det jordiska, att de levande inte fÄr binda dem med sin sorg.

Men:

I Oneiron Ă€r det ingen av kvinnorna som lĂ€ngtar tillbaka. FrĂ„gan blir om man ska tycka att det Ă€r tragiskt att de lĂ€mnar det jordiska med lĂ€ttnad eller att de representerar ett slags absolut kvinnofrigörelse?