När publiken är berusad och kollegorna elaka

Den kvinnliga komikern har kämpat i motvind sedan den första kvinnan klev upp på en humorscen. Det är allt annat än lätt att vara rolig om arbetsmiljön är giftig.

Rachel Brosnahan i rollen som Midge Maisel i tv-serien "The Marvelous Mrs Maisel".

Rachel Brosnahan i rollen som Midge Maisel i tv-serien "The Marvelous Mrs Maisel".

Foto: Prime Video

Krönika2022-02-18 07:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Idag släpps en ny säsong av den hyllade tv-serien "The Marvelous Mrs Maisel" som handlar om Midge Maisel som går från att vara hemmafru till ståuppkomiker i 60-talets New York. 

Serien må utspela sig på 60-talet men skildringen av komedivärlden är frustrerande aktuell. Den skildrar hur en kvinnlig komiker måste jobba dubbelt så hårt som en manlig för att förtjäna publikens respekt. Att humor framförd av män anses vara allmängiltig, vedertagen humor medan samma skämt framfört av en kvinna uppfattas som relevant endast för kvinnor.

I den ikoniska boken "Fittstim" från 1999 skrev Paula McManus ett berörande avsnitt om sin egen tonårsinsikt att tjejer inte kunde vara både snygga och roliga. Hon upplevde att hon behövde göra avkall på sin personlighet för att uppfattas som kvinnlig, och att detta var något hon förväntades vilja sträva efter. Hon var avundsjuk på killarnas frihet att få vara galna utan att det tog ifrån dem deras manlighet.

En annan skildring av kvinnliga komikers utmaningar är humorgruppen Grotescos kortfilm ”Ladies night” från 2017. Den bygger på att det skulle finnas en manlig sammansvärjning för att hålla kvinnliga komiker från scenerna. Idén är inspirerad av verkligheten, liksom det faktum att Grotesco-gängets egen Emma Molin kämpat sig till en plats manusgruppen. Satiren hyllades för sin pricksäkerhet.

Det har genom åren funnits många starka kvinnliga komiker som sedan länge visat att humorn är en disciplin som kvinnor behärskar lika bra som män. Idag är det fantastiskt att se att de kvinnliga ståupparna blir allt fler och att de fyller scener och arenor och skapar tv-serier.

Förra veckan införde ståuppbranschen en uppförandekod för en mer inkluderande arbetsmiljö. Syftet är att komma tillrätta med sexism, rasism, mobbning och alkohol – delar som fortfarande präglar ståupp-etablissemangen. Behovet har nog funnits länge men det var Bianca Kronlöfs känslosamma och uppmärksammade Instagraminlägg från våren 2021 som till sist ledde till initiativet.

Att vara ståuppkomiker är en utsatt roll även utan full publik, kritiska recensenter och häcklande kollegor. Jag hoppas att den nya uppförandekoden med krav på både utövare och publik kommer att leda till att det är lättare att ta sig in, lyckas och stanna kvar – oavsett om man är kvinna eller man.