NÀr marknadsföring krockar med scenkonst

Jag var pÄ premiÀren av "Flickan med svavelstickorna" i lördags. Det var en mÀrklig upplevelse.

Uppsala stadsteater

Uppsala stadsteater

Foto: Staffan Claesson/Arkiv

Krönika2022-12-14 08:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Benke Rydman Àr utan tvekan en skicklig koreograf och regissör. Jag har sett flera av hans uppsÀttningar och Àr dÀrför bekant med hans grepp att omvandla klassiker till samhÀllskommenterande streetdance. Hans "Snövit" frÄn 2019 gav till exempel en kÀnga Ät vÄrt sociala mediebeteende.

"Flickan med svavelstickorna" har fĂ„tt minst sagt blandade recensioner, men för mig var den vad jag hade vĂ€ntat (fast med för lite dans). Vissa scener var otroligt fina, som mannen pĂ„ ett boende vars skapande stĂ€ndigt avbryts av vĂ„rdpersonal eller det dansade samspelet mellan en demenssjuk och hennes partner. 

Men att kliva in i en salong fylld av förvÀntansfulla barn med prasslande godispÄsar fick mig att kÀnna mig malplacerad. Var hade jag landat? Att sedan se förestÀllningen med otÄliga sjuÄringar i bÀnkraderna förtog lite av min upplevelse. FörestÀllningen mÄste varit obegriplig för dem. Och nÀr en dansande hare och jÀttebebis Àntrade scenen kÀndes det som ett nummer inslÀngt för just barnen.

Jag gissar att detta handlar om en krock mellan scenkonst och marknadsföring, dĂ€r det sistnĂ€mnda velat omfamna en större mĂ„lgrupp Ă€n vad som egentligen passar uppsĂ€ttningen. 

Nu Ă€ndras alltsĂ„ Ă„ldersrekommendationen frĂ„n 7 till 15 Ă„r och det Ă€r helt rĂ€tt. Det kommer göra att alla i salongen kan ta till sig ”Flickan med svavelstickorna” som den samtidsbelysande förestĂ€llning det Ă€r. Med Benke Rydmans förmĂ„ga att koreografera kĂ€nslor – men utan pratande barn, prasslande godispĂ„sar och spring i gĂ„ngarna.