Miljarder skäl att vara snäll

Google satsar enorma summor på att stötta journalistiken. Björn Lövenlid hoppas att det är en satsning utan baktanke.

Foto:

KRÖNIKA2015-05-03 09:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I veckan meddelade Google att de ska investera nästan en och en halv miljard kronor i utbildning och stöd till journalister i Europa. Framför allt vill man höja kompetensnivån när det gäller digital journalistik. Man kan välja att se detta som ett enormt löfte eller som ett rejält hot.

Det är löftesrikt eftersom få branscher är i så stort behov av pengar just nu som mediebranschen. Varenda peng som kan gå till att rädda journalistiken är värdefull. Google ska naturligtvis ha respekt för att man på detta sätt vill dela med sig av sin gigantiska kassa till ett i grunden demokratifrämjande ändamål.

Det hotfulla å andra sidan består i att Googles enorma marknadsdominans redan i dag utgör ett av de allvarligaste hoten mot medieföretagen. Det är alltså värsta konkurrenten som nu går in och stöder den bransch som man sedan länge har skakat i sina grundvalar.

I Sverige tar till exempel ett enda företag, Google in 96 procent av alla intäkter när det gäller den stadigt växande sökmotorannonseringen. Uppgifter som man tidigare bläddrade i tidningar för att hitta tillhandahålls numera alltså nästan alltid av Google.

När företaget nu bidrar generöst till en Europeisk journalistfond så gör de det inte heller bara av altruistiska skäl. Google har en vidare och mer långsiktig plan än så, nämligen att tillhandahålla all världens information via sina egna plattformar.

Google har bland annat som mål att skanna in världens samtliga böcker och att fotografera varenda liten vägstump i världen. De har redan kommit en bra bit på väg mot det målet.

Genom att spåra och lagra nästan allt du gör på nätet har Google dessutom massor av information om dig, och miljarder andra människor jorden runt.

Om det stämmer att kunskap är makt så är utan tvekan Google världens mäktigaste institution, med Facebook som god tvåa.

Kommer då Google att lägga sig i vad journalister skriver om eller vad redaktörer väljer att lyfta fram i framtiden? Nej, troligen inte alls. Däremot kommer de naturligtvis att använda sina kontakter och intressen inom mediesfären för att styra över så mycket som möjligt av pengarna till sig själva.

Med så mycket makt följer också ett stort ansvar. Under många år hade Google därför ”Don’t be evil” som sitt övergripande motto. Sedan tonades detta ned och så sent som för ett par veckor sedan dök plötsligt ett annat motto upp i dess ställe: ”You can make money without being evil”.

Låt oss hoppas att Google står fast vid det, även i framtiden.

Mediekrönika