Kan UKK:s chef se runt hörn?

Ett stort konserthus utan fast anställda tekniker och utan musikproducenter – är det möjligt? Nej, enligt många bedömare. Ja, enligt UKK:s ledning och styrelse.

I UKK:s stora sal har åtskilliga världsstjärnor uppträtt genom åren. Frågan är hur det blir framöver när tjänsterna som renodlade musikproducenter försvinner.

I UKK:s stora sal har åtskilliga världsstjärnor uppträtt genom åren. Frågan är hur det blir framöver när tjänsterna som renodlade musikproducenter försvinner.

Foto: Pressbild

Krönika2021-08-31 19:15
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nyheten om att UKK står inför en stor omorganisation är den stora kultursnackisen i Uppsala just nu. Hur kan man göra sig av med en teknisk avdelning som hör till landets mest kompetenta? frågar sig många bedömare. Reaktionerna spänner från oro till bestörtning.

Avdelningschefen på den tekniska sidan, Hans Surte Norin, fick så sent som 2019 ta emot den nationella utmärkelsen "Årets kulturbärare". I motiveringen framhölls hans "yrkesskicklighet och hängivna arbete med att ha utvecklat ljudteknikerns roll inom vitt skilda genrer och kontexter /.../ Med sitt knivskarpa lyssnande och visionära tänkande har Hans Surte Norin skapat många stora upplevelser för såväl musiker, artister och publik".

Orden ovan står i skarp kontrast till den av politiker dominerade styrelsens krassa formuleringar. I omorganisationens beslutsunderlag säger sig UKK:s styrelse nämligen vilja "driva på arbetet mot alltmer resurseffektiv verksamhet som tydligare tar sin utgångspunkt i affärsmässighet och också skapar utrymme för kompetensförstärkning och kompetensutveckling för att utveckla verksamheten i linje med ägaridén."

Att hyra in teknisk personal har UKK visserligen ofta gjort för att klara av de hundratals uppdrag som genomförs coronafria år. Men teknikavdelningen med ett halvdussin fast anställda medarbetare har hela tiden varit ryggraden och stått som en garant för att allt fungerar, oavsett om det handlat om elevkonserter eller besök av världsstjärnor.

Även producentgruppen splittras, alltså de medarbetare som ser till så att UKK har en egen programverksamhet av hög kvalitet och inte bara blir en i raden av bokningsbara arenor för turnerande artister som Jill Johnson, Weeping Willows och Bo Kaspers Orkester (inget ont om just dem dock).

För att skapa egna arrangemang i toppklass krävs erfarenhet, nyfikenhet, fingertoppskänsla – och uthållighet. Att få hit artister som Anne-Sophie Mutter, Elvis Costello, Chick Corea, Laurie Anderson och Philip Glass tar år av bearbetning. Hur sådana bokningar ska vara möjliga utan dedikerade producenter i huset är svårt att förstå. 

Bilden kanske klarnar längre fram, när alla parametrar kring UKK:s omställningsarbete offentliggjorts. Känslan just nu är att alla kort inte ligger på bordet. Eller så tillhör vd Henrik Lillsjö den ovanliga kategori människor som har förmågan att se runt hörn.