Hör ni den ofiltrerade sucken av lättnad?

Dags igen för hävda restriktioner. Kosläpp? Nja, från kulturen hörs nog mest en kollektiv utandning av lättnad – den här gången utan filter i form av det gigantiska munskydd som så länge varit spänt över teatrar, biografer, klubbar och konserthus.

Rebecca Miller leder Uppsala kammarorkester på torsdagskvällen i UKK:s stora sal. Mendelssohns violinkonsert med Jack Liebeck som solist är huvudnumret.

Rebecca Miller leder Uppsala kammarorkester på torsdagskvällen i UKK:s stora sal. Mendelssohns violinkonsert med Jack Liebeck som solist är huvudnumret.

Foto: Stewen Quigley

Krönika2022-02-09 06:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Från och med onsdagen är undantagstillståndet över. Dags att rätta till kulturkoftan och komma ut ur den kravlösa men i längden ganska trista karantänbubblan.

Kulturupplevelser utan minsta spår av bildskärmar står högst upp på mångas önskelista – precis som de gjorde 29 september i fjol då restriktionerna senast lyftes. Den gången stod kulturfönstret öppet i ett par månader innan nya restriktioner infördes och det dessutom kom krav på vaccinationsbevis.

Den här gången tycks den allmänna prognosen vara att fönstret förblir öppet och att smittan snart trycks tillbaka en gång för alla. Optimismen bland arrangörer, kulturutövare och publik är på sina håll stor. Samtidigt hörs varnande röster om att det sköra kulturlivets ännu oläkta sår till följd av pandemin riskerar att ersättas av permanenta ärr. 

Oavsett vilken nivå av pessimism man lägger sig på är nog de flesta eniga om att det lär dröja innan kultursektorn ser likadan ut som innan vi först hörde talas om viruset från Wuhan.

Det vore exempelvis ingen större överraskning om evenemang som traditionellt lockar en äldre publik inte får det kraftigaste uppsvinget när det blir fritt fram att fylla salongerna. Torsdagskvällens konsert med Uppsala kammarorkester i UKK: stora sal kanske ger en fingervisning. Kommer den i vanliga fall lojala och ganska stora publiken att vara på plats?

Från Uppsala stadsteater och konsertarrangören KLBR Live, som ligger bakom en stor del av Katalins konsertprogram, kommer signaler om betydligt bättre fart på biljettförsäljningen under de senaste dagarna. 

En titt på hur beläggningen ser ut inför exempelvis lördagens matinéföreställning av Helen Sjöholm-musikalen "Next to normal" visar att det på måndagen bara fanns ett fåtal lediga stolar av Stora salongens drygt 500 sittplatser. Med bibehållna restriktioner hade salongen bara kunnat fyllas till en tredjedel.

Atlantångaren Uppsala konsert & kongress behöver dock lite längre tid på sig för att lägga om kursen. De flesta publikdragande konserter med turnerande artister som Miriam Bryant, Jill Johnson, Mikael Wiehe och Petter är redan framflyttade från sina ordinarie datum. Men från och med mars ser det lovande ut, då blir det tätt på given – precis som vanligt.