Jag är inte Emanuel Karlsten men…

Jävlar i min lilla låda! Undertecknad kastar sig över Internetstiftelsens rapport ”Svenskarna och internet 2024” likt en charterresenär över sin instagrammade ”Arlanda öl” en mycket tidig morgon i oktober. Girigt!

Till allmänt åtlöje? Vem vet vad ungdomar kan ställa till med när de spanar in medelåldringarnas semesterbilder.

Till allmänt åtlöje? Vem vet vad ungdomar kan ställa till med när de spanar in medelåldringarnas semesterbilder.

Foto: Isabell Höjman/TT

Krönika2024-10-13 05:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För mig som både gillar internet och att fundera över varför vi beter oss som vi gör är den här typen av undersökningar rena julafton. Och trots att årets rapport var mer mellanmjölk än en skummande frukostöl så fick den naturligtvis igång mig. Men innan vi börjar vill jag slänga in en varnande brasklapp; jag är inte Emanuel Karlsten. 

En tydlig trend i vårt internetanvändande är vi söker oss till likasinnade. Valet av sociala medier skiljer sig åt mellan åldersgrupper. Jag är ledsen Internetstiftelsen, det hade jag kunnat berätta för er utan enkätutskick. I min åldersgrupp (läs medelålders) är det många som uppger att de fortfarande använder sig av Facebook på daglig basis. Här måste jag få nyansera. Vi är ärligt talat mest där för att tacka nej till kalasinbjudningar (eftersom vi är för trötta för att gå på fest) och för att skambuda på grannarnas Iittalaglas i lokala köp- och säljgrupper. Okej, en sak till. Vi skärmdumpar vansinnesinlägg från olika ortsgrupper, gjorda av folk som antingen är brakfulla eller rakt av dumma i huvet även utan sprit, och skickar till varandra för att skratta åt. Vi ser nämligen på många av dem som fortfarande hänger på Facebook som superboomers vilka borde ha helgspärr på androiden. Så även om vi fortfarande är många Facebookanvändare i åldersgruppen vill jag tro att vi är mindre aktiva; att vi inte är som dem. Utan lite, lite bättre. Vi som föredrar Instagram. 

För här dominerar väl ändå vi 70-talister? Nä, det gör vi ju inte. Då stämmer alltså inte min ogrundliga forskning baserad på min extremt homogena bekantskapskrets. Det är 90-talisterna som toppar den dagliga användningen på Instagram. 00-gänget är inte långt efter. Vad gör de där? Ska inte ungdomarna hänga på Tickelitock och skrolla sönder det sista de har kvar av sina mikroskopiska attentionspans? 

Jo, de hänger på Tiktok också. I störst utsträckning av alla ålderskategorier. Det tycks vara så att precis som vi 70-talister verkar på både Facebook och Instagram så opererar våra barn både uppåt och nedåt i hierarkin. Här väcks en plötslig oro i mig. Det kan väl ändå inte vara så att de uppehåller sig på Instagram för att ta screenshots av MINA semesterbilder och förvandlar dem till hånfulla memes, som de sedan sprider i sina ungdomskanaler i syfte att flabbande slå sig för knäna över föräldragenerationens pinsamhet? Vi som är så himla nere med kidsen. Tur då att vi skickat in en spanartrupp om 5 % av oss medelålders att hålla daglig koll därinne. Till nästa år hoppas jag att vi är fler. Med ålderdomlig list kan vi putta ner dem från tronen genom intensiv krigföring bestående av suddiga matbilder, sneda horisonter och ofördelaktiga bilder på avkommorna. 

Till dess vill jag tipsa om en naggande god uppstickare, som fått oförtjänt lite utrymme i rapporten med tanke på hur mycket underhållning plattformen levererar; Threads. Här finns allt som Flashback har i form av droger, sex och total transparens, men utan risk att du klickar dig in på infekterade länkar i din iver att gräva djupare i någonting riktigt smaskigt. På Threads får du rakt av Sveriges mörkaste innehåll rätt in i telefonen, utan att behöva oroa dig för vad dina efterlevande skulle hitta i sökhistoriken i händelse av plötslig död. 

Mycket nöje!