Det är dags att vara ärlig – tack gode gud för Tiktok

Tiktok kan vara mörkrets hjärta. Men också alldeles, alldeles underbart.

"Tiktok är en tydlig syndabock, en Marvel-skurk med algoritmer vi inte förstår och kopplingar till ett fjärran land med grumliga avsikter."

"Tiktok är en tydlig syndabock, en Marvel-skurk med algoritmer vi inte förstår och kopplingar till ett fjärran land med grumliga avsikter."

Foto: Janerik Henriksson/TT

Krönika2023-07-23 05:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi lever i ett skärmfientligt land. Nej, inte på det viset att vi på något sätt håller oss ifrån våra smartphones och vägrar sociala medier. I praktiken älskar vi ju dem: mobilen, datorn och surfplattan. 

Enligt Mediebarometerns rapport kring svenskars medieanvändning 2022 har hela 97 procent av befolkningen idag tillgång till en smartphone. Med hjälp av dessa spenderar vi idag nästan sju timmar per dag – en hel timme mer än innan pandemin – på att konsumera olika typer av media. 

Ett statistiskt och bombsäkert kärleksbesked, alltså. Men trots att vi helt uppenbart älskar våra strömningstjänster och sociala medier vill ingen riktigt erkänna det. Farorna med livsstilar som visas upp på Instagram diskuteras ständigt, Netflix som substitut för barnvakt förkastas och halvhjärtade införanden av mobilförbud vid middagen införs i villaförorter från norr till söder. 

Det är lika viktigt för oss att tydligt måla upp vår gemensamma fiende som att gå till sängs med den. 

Störst av alla dessa fiender just nu är appen Tiktok. Kanske är den ett lätt byte. Tiktok är en tydlig syndabock, en Marvel-skurk med algoritmer vi inte förstår och kopplingar till ett fjärran land med grumliga avsikter. Att den dessutom ger sig på den värnlösa gruppen barn och unga med sina snabba kickar gör den till en ond kraft som måste bekämpas.

Själv är jag inte barn, men däremot ung. Nyligen utträdd ur den åldersgrupp som enligt Mediebarometern använder Tiktok mest (15-24 år) har jag själv mött denna mörkrets best. Den kom in i mitt liv, precis som för många andra, under pandemin. Vi har våra upp- och nedgångar, jag och Tiktok. Den mystiska och allvetande algoritmen vaskar fram både guld och sand.

Det går dock inte att förneka det magnetiska i appen. Att i väntan på att ett rödljus ska bli grönt ta del av allt ifrån klipp på gulliga bebisar, ett smygfilmat bråk på en Uppsalabuss till en fejkad video av Biden och Trump som spelar videospel är någon slags magi. Vad var det nu ni gjorde förr, lekte med kottar?

Jag raljerar förstås. Men någonstans bör vi kanske börja vara ärliga med våra relationer, inkluderat det som sker på skärmen. Tiktok kan mycket väl sälja min personliga data till storföretag, förvandla min telefon till en direktlänk till Kina och göra det omöjligt för mig att konsumera något videomaterial längre än 60 sekunder.

Det är inte bra. Men jag ska då aldrig ljuga om det faktum att vi hade kul på vägen.