Musikbranschen anpassar sig efter att i mer än ett halvt sekel ha förlitat sig på en trygg affärsmodell, byggd på publikens ständiga hunger efter nya låtar, stilar och artister. Statistiken visar att ny musik tar allt mindre plats i publikens medvetande och på den väl genomlysta amerikanska musikmarknaden står äldre musik för hela 70 procent av all lyssnartid. Äldre musik, kallad katalogmusik är definitionsmässigt allt som är äldre än 18 månader.
Mycket tyder på att vi har samma utveckling i Sverige. Ett exempel är att intresset för svenska Grammisgalan, denna hyllning till det bästa i musikväg från det gångna året, har sjunkit som en sten. En och en halv miljon tittade på den i tv i mitten av 90-talet. 2017, senaste gången den sändes i allmän tv-kanal, var bara 164 000 intresserade – en minskning med nästan 90 procent. Grammygalan, den amerikanska motsvarigheten, samlade 40 miljoner framför tv:n för tio år sedan, medan den senaste hade 9 miljoner tittare.
Säkert kan man se en parallell i en tynande entusiasm för galor. Oscars, filmbranschens stora firmafest, har exempelvis haft en liknande publikslakt. Från 44 miljoner tv-tittare 2014 till 18 miljoner i år. Hur märks då detta utanför statistikens värld? Kolla när du går till valfri affär, restaurang eller kafé där musik spelas och chansen är stor att det du hör skapades för mer än femtio år sedan. Exempel: ett hyllat inne-café i Stockholm med en mestadels ung publik jag besökte nyligen. Motown- och Stax-hits från 60- och 70-tal för hela slanten i högtalarna och 20-åriga expediter bakom disken som nynnade med i låtarna.
Branschen svarar på denna trend med att styra om investeringar. Mindre kraft läggs på att hitta nya talanger, istället betalar de stora jättarna enorma summor på att tillskansa sig gamla tiders låtskatter. Listan är lång på artister, som nådde sin topp för många decennier sedan, men som nu har inkasserat miljoner på att överlåta rättigheterna till sin musik. Bruce Springsteen, Tina Turner, Paul Simon, Dolly Parton, Bob Dylan för att nämna några. Dylans låtkatalog uppges ha haft en prislapp på 300 miljoner dollar.
Artister börjar alltmer intressera sig för att lyfta fram musik som hunnit få många årsringar. Bryan Ferry var tidigt ute. 1973, när han fortfarande var sångare i Roxy Music, gav han ut ett soloalbum med enbart coverlåtar, bland annat den schlager från 30-talet som inleder låtlistan här intill. Sporadiskt gjordes liknande insatser de kommande trettio åren, men det blev till en trend först i och med Rod Stewarts tolkningar av gamla örhängen på plattan ”The Great American Songbook” 2002. Den blev en platinasuccé, som Roddan följde upp med ytterligare fyra album enligt samma recept.
Plötsligt ville ”alla” tolka evergreens uppbackade av storband: Paul McCartney, Brian Wilson, Glenn Frey från Eagles, Jeff Lynne från ELO och till och med pojkbanden Westlife. Den här musiken för också samman gammal och ung som Lady Gaga (37) och Tony Bennett (96!). En annan oldtimer, Willie Nelson (snart 90), har ett par album med standards i sin resumé, medan Bette Midler hyllade 50-talets sångstjärna Rosemary Clooney på ett album. På plattan ”Stulna kyssar” kontrade Anne-Lie Rydé med att lyfta fram 60-talets svenska schlagersångerskor, typ Towa Carson.
Gemensamt för de flesta av dessa tolkningar är att de är respektfullt gjorda. Undantag finns som Cyndi Laupers pigga reggaetappning av ”On the sunny side of the street”. Låtlistan rundar av med två färska utgivningar i denna genre: sympatiske Paul Carrack med ett förflutet från grupperna Ace, Squeeze och Mike + The Mechanics har haft ett långt samarbete med ett tyskt storband, och så Stefan Sundström som gör spännande saker med Evert Taubes låtskatt på albumet ”Himla jorden”.
Kanske detta nu är en slogan för vår tid: nytt är trist, men gammalt är fräscht!
Lyssna på Spotify: Kaj Kindvalls låtlista
1. Bryan Ferry, These foolish things
2. Rod Stewart, It had to be you
3. Jeff Lynne, Bewitched bothered and bewildered
4. Lady Gaga & Tony Bennett, I get a kick out of you
5. Willie Nelson, Ain’t misbehavin’
6. Bette Midler, Mambo italiano
7. Anne-Lie Rydé, Alla har glömt
8. Cyndi Lauper, On the sunny side of the street
9. Paul Carrack & The SWR Big Band, The only thing missing is you
10. Stefan Sundström, Så länge skutan kan gå
Kaj Kindvall är popnestor och legendarisk programledare från Norrköping.