Covid-referenser överallt för den som letar

Han visar sig bara i en heltäckande, fransförsedd ansiktsmask. Orville Peck är med andra ord som klippt och skuren för karantänåret 2020.

Det går att hitta covid-19 referenser överallt om man letar tillräckligt noga. Som hos Orville Peck, Fleet Foxes och Celeste.

Det går att hitta covid-19 referenser överallt om man letar tillräckligt noga. Som hos Orville Peck, Fleet Foxes och Celeste.

Foto: TT/AP

Krönika2020-11-08 10:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Å andra sidan gömde sig Peck bakom denna förklädnad långt innan coronaviruset tog strupgrepp på världen. Myten kring denne sångare, som har Toronto i Kanada som bas, gör gällande att ”ingen” har sett hur han ser ut bakom masken. Kanske inte heller Shania Twain, 90-talets bäst säljande countrypop-sångerska, som Peck lockat till studio för duetten du hör först i månadens låtlista. ”Legender dör aldrig” sjunger paret som tröstande kommentar mitt i pandemin.

Jag fyller listan med musik som kommit min väg senaste tiden och det är frestande att tolka in covid-19 referenser i många av låttexterna. De finns definitivt i låten med gruppen Avenue Beat. Texten tar avstamp i uppsluppet tolvslagsskålande under fjolårets nyårsafton, men glädjen blir kortvarig av kända skäl och trion sätter upp det längsta av fingrar i luften när man utser 2020 till ett skit-år av högsta dignitet.

Mustafa är en ung kanadensisk sångare, låtskrivare, filmmakare och poet och när han i en dikt skaldar ”you know the angel of death knows our streets very well” handlar det inte så mycket om det dödsbringande viruset som det gängvåld städer på båda sidor Atlanten plågas av.

Ofrånkomligt att Billie Eilish lämnar avtryck hos nya talanger som 20-åriga Matilda Mann från London. I hennes ”Pure madness” finns en textrad som fastnar: ”Det går en tunn linje mellan hopp och bedrövelse”. Celeste, en annan brittisk sångerska på väg upp, har jag lyft fram musik av tidigare. Hon är exempel på hur svårt det är att slå igenom på bred front i dagens konstant enorma och svåröverskådliga musikutbud. I hennes fall trots massor av lovord och utmärkelser som ”bästa nya artist” redan för ett år sedan. Debutalbumet har skjutits upp gång på gång. Senaste beskedet är att det kommer i januari.

När jag lyssnar på Fleet Foxes nya album hör jag till min glädje att de gör sin bästa insats sedan den fantastiska debutskivan från 2008. I sina bästa stunder fungerar även de nya låtarna som en befriande öronsköljning. Coronan finns med här också. ”For a week or two” handlar om feber, tappad matlust och en vän som anländer med några veckors proviant.

Raheaven och Beabadoobee är två brittiska sångerskor det surras om och som befinner sej i skilda musikaliska fack. Beabadoobee, med debutalbum ute denna månad, har vävt ihop trådar från grungens 90-tal – då var hon ännu inte född –  att konsumeras av hennes jämnåriga 20-nånting-generation.

Låtlistan rundar av i positiv anda. The Heavy Hours är ett relativt färskt band från Ohio med glad (tack för det!) root-folkrock på repertoaren, medan Aloe Blacc – känd bland annat från samarbetet med Avicii – tar in en liten kör med gospelambitioner i studion i låten från färska albumet. Texten predikar att tillvaron må vara aldrig så tuff och man kan känna sej vilsen och förvirrad, men nya tider stundar och du kan mobilisera kraft att möta dem. Det gäller att göra det på sitt sätt, ”My way”. Låt oss suga på den karamellen.        

För att lyssna på listan gå till Spotify, sök på: Kaj Kindvalls låtlista

1. Orville Peck & Shania Twain, Legends never die 2. Avenue Beat, F2020 3. Mustafa, Armed forces 4. Matilda Mann, Pure madness 5. Celeste, Little runaway 6. Fleet Foxes, For a week or two 7. Raheaven, 7AM 8. Beabadoobee, Worth it 9. The Heavy Hours, Don’t walk away 10. Aloe Blacc, My way

Kaj Kindvall nås på kaj.kindvall2@gmail.com