Varumärket skymmer konsten

Millesgårdens utställning om Beatrix Potters rosenskimrande sagovärld innehåller inga originalverk. Det blir aningen torftigt, skriver Cristina Karlstam.

3 februari 2011 14:11

Hennes sagovärld är på många sätt ett rosenrött Idyllien med vänliga igelkottar, fiskande grodor och nyfikna små kaniner. Englands egen Elsa Beskow, Beatrix Potter (1866–1943), sällar sig naturligt till raden av författare som låter djuren bli individer med röst, karaktär och personlighet. Många har försökt sig på genren, långt ifrån alla har lyckats så utmärkt som Beatrix Potter. Hennes sagor är fortfarande levande litteratur för miljontals barn.

Uppvuxen i ett välbärgat överklasshem i det sena 1800-talets viktorianska England var hennes rörelsefrihet som kvinna synnerligen begränsad. Men tecknandet och målandet blev hennes ”eget rum”. Beatrix Potters konstnärshem i Lake District i England är än i dag ett attraktivt utflyktsmål där hennes konstnärskap vårdas men även utnyttjas kommersiellt. Något som affärskvinnan Beatrix för övrigt själv förstod att göra.

När Millesgården nu lockar med en utställning kallad Beatrix Potter Pelle Kanin och hans vänner är förväntningarna stora. Om det är som arrangörerna menar att svenska barn inte är särskilt bekanta med de charmiga djuren i Potters värld är det på tiden att de upptäcker att det finns en annan Potter än namnen Harry.
Och visst har man ansträngt sig för att göra utställningen till ett evenemang för hela familjen, och inte minst för de allra yngsta. Här kan man i barnhöjd gå in i tredimensionella scenografiska gestaltningar av de berömda sagorna. Man kan fiska tillsammans med grodan Jeremy Fisher, dra upp morötter ur grönsakslandet tillsammans med Peter Rabbit. Man kan klä ut sig, rita och måla eller ägna sig åt brittisk äggjakt i Millesgårdens trädgård. Det finns en mysig sagohörna där man kan läsa de härliga sagorna, kanske sittande på ett näckrosblad.

Men några originalverk av den självlärda men konstnärligt mycket begåvade författaren och målaren Beatrix Potter finns inte i utställningen. ”För små för att ställas ut”, menar museiledningen, eller kanske alltför omgivna av krångliga, kostnadskrävande regler och villkor. Varumärket Beatrix Potter hanterar man inte hur som helst utan att det kostar och känns. Således har man valt att snarare göra en utställning kring än av Beatrix Potter. Att de begränsande upphovsrättsliga villkoren om ett par år, 70 år efter konstnärens död, kommer att vara upphävda ser man inte som en fördel utan skyndar sig i stället att ”hinna före” andra tänkbara arrangörer. Varför?
Som Uppsalabo med Bror Hjorths Hus många barnvänliga, interaktiva utställningar i minne kan det inte hjälpas att Millesgårdens utställning, trots goda ambitioner, känns lite torftig. Mer varumärke än konst.

Utställning
Beatrix Potter
Pelle Kanin och hans vänner
Millesgården, Stockholm
Till och med 15/5

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!