Sahar Al-Khateeb och Roberta Burchardt sitter i soffan i Uppsala konstnärsklubbs kök. De är två av de sammanlagt sex konstnärer som sammanförts i projektet Ung mobil salong.
– Vi gör en installation, en interaktion då vi plockar isär möbler för att sedan sätta ihop dem, men inte som de satt ihop från början, säger Sahar Al-Khateeb.
De förbereder sin konsthappening som ska äga rum på Hamntorget i Öregrund. De hoppas att förbipasserande ska avbryta dem, fråga dem om vad de gör, kanske till och med berätta för dem hur de borde göra med stolarna.
– Det är då konsten händer tillsammans med publiken. Vad är en stol när den står i ett privat rum? Är den detsamma när det står i ett offentligt rum? Vem är jag i ett privat rum? Vem är jag i ett offentligt rum och vad betyder det?, säger Roberta Burchardt mer och mer engagerat och ivrigt påhejad av sin kollega.
Där och då, även under intervjun, händer processen, den kommer igång. De gör konst rakt framför UNT:s reporter.
MUS är en konstnärlig och kollektiv intervention i det offentliga rummet. Konstnärliga interventioner innebär att konstnärer engagerar sig i världen utanför konstsfären. Interventionerna utgör en del av samtidskonsten och innebär att kulturen görs tillgänglig för fler. Konstnärerna sammankopplar samhällelig utveckling till humanitära värden som till exempel demokratifrågor.
Amina Seid Tahir och Melody Panosian arbetar med en musikaliskt guidad livemeditation och en kuddverkstad. Då tar de husvagnen först till Bålsta centrum.
– Vi utgår från en typ av läkning och vila. Vi använder oss av elektroniska instrument förenade med samplade organiska ljud som vatten, och jag guidar via rösten, säger Melody Panosian.
– Det finns en längtan efter rum för vila särskilt för BIPoC-personer, (Black, Indigenous, People Of Color, reds anm) men vår installation är till för alla. Vi söker också material till vår kuddverkstad, tygkassar, enfärgade lakan och kuddfyllning om folk har i gömmorna, säger Amina Seid Tahir.
Molly Mattlar och Stuart Mayes är mer hemliga av sig. De gör en form personlig guidning där Molly placerat sig och personliga tillhörigheter inne i husvagnen dit publiken bjuds in en och en.
Curator för projektet är Alba Folgado.
– Vi vill demokratisera konsten, resultatet är inte det viktiga. Vi lär och experimenterar för att se vad som händer, säger hon.