Du har just fått sparken från ett jobb du älskar och som är en stor del av dig. Så ska du gå på fest och en person undrar vad du jobbar med. Vad händer där? Vilka känslor utlöser detta i dig? Vem är du egentligen när du inte har ett jobb? Eller – du sitter på en dejt och får frågan: vem är du? Hur svarar man på det och vad gör avgränsningen av vad vi väljer att presentera med oss?
Utställningen "Vägsjäl", som just nu visas på Köttinspektionen, visar tre olika konstnärskap och olika sätt att gestalta frågor om identitet och varför det är viktigt att vi pratar om identitet. Med "vägsjäl" avses stunder i våra liv då vi ställs inför stora förändringar och vad och vilka som är viktiga för oss då.
Uppsalakonstnären Meline Höijer Schou har använt sig av korta mobilfilmer som hon la ut på Instagram under en period när hon var väldigt stressad. I filmerna får vi se henne lyfta tyngder, äta ett päron eller bara prata rakt in i kameran.
– Det var under en hektisk period när jag var tvungen att hitta ett nytt konstnärligt uttryck för att inte bli galen. Jag är intresserad av punkten när nerven är som darrigast innan ett beslut har tagits åt det ena eller det andra hållet, att hålla i den där stunden och det är vad den här utställningen handlar om delvis.
Meline Höijer Schou är intresserad av att undersöka bevekelsegrunderna till vad vi just då kallar vår identitet. Då vi försöker förstå dem, kan en verklig förändring ske.
– Jag vill belysa dessa avgörande identitetsskiften.
En annan av hennes del av utställningen är teckningar som hon målat på rullgardiner, gjorda på några sekunder där hon har jobbat med undertexter. Det kan vara politiska kommentarer om rösträtt eller jämställdhet där hon skrivit om den ursprungliga undertexten så att konstverket på det sättet blir något helt nytt.
– Det är spännande att titta på hur sättet man benämner eller betitlar något också begränsar det. Så fort man tar bort en titel från ett verk eller en människa släpper man det fritt och ger det obegränsade möjligheter, säger Meline Höijer Schou.
Hon tar exemplet "nyanländ". Hur länge ska man kallas nyanländ? När ska man få bli personen med egna drömmar och få definiera sig själv?
Utställningens andra konstnär som också är fotograf, Nina Mangalanayagam, arbetar med både still- och rörlig bild kring den problematik som uppstår i relation till nationell tillhörighet och att ha flera ursprung. Hon använder ofta sig själv, sin familj och personliga erfarenheter som fallstudier i sociala relationer som speglar samhället. I videokonstverket "Balancing act", diskuterar hon vem hon uppfattas som utifrån den hund hon är ute och rastar.
Även utställningens tredje konstnär Eric Magassa utgår mycket från sina egna rötter. Sverige, Frankrike och Senegal är alla länder som präglat hans konstnärliga tolkning av identitet. Genom att arbeta med masker, mönster och montage iscensätter han en rad förskjutningar mellan olika identiteter och betydelser.
Meline Höijer Schou hoppas med utställningen att människor ska börja ställa sig frågan varför vi så snabbt etiketterar och betitlar människor.
– Vi känner kanske att vi behöver ha titlar och etiketter för att kunna navigera i tillvaron men jag är rädd för att vi är i en tid när vi betitlar och förenklar ganska skoninglöst
"Vägsjälen" pågår på Köttinspektionen mellan 9 och den 24 oktober.