Utställning visar en annan sida av Zorn

De nakna kullorna utgör bara en liten del av Anders Zorns samlade verk. Galleristen Johan Hauffman hoppas att utställningen med konstnärens etsningar ska bredda synen på Zorns liv och verk.

Johan Hauffman hoppas att utställningen med Anders Zorns etsningar ska tvätta bort konstnärens rykte om att främst måla nakna kvinnor.

Johan Hauffman hoppas att utställningen med Anders Zorns etsningar ska tvätta bort konstnärens rykte om att främst måla nakna kvinnor.

Foto: Pressbild/Johan Hauffman

Konst2020-09-11 07:00

I år är det 100 år sedan konstnären Anders Zorn avled, vid 60 års ålder.

– Han blev inte så gammal men hann med mycket, säger Johan Hauffman, gallerist på Mollbrinks konst, som kurerar utställningen "Anders Zorn –  En resa i svart och vitt".

Många förknippar Zorn med nakenstudier av dalkullor men dessa utgör bara en dryg fjärdedel av konstnärens produktion. Under sin levnadstid var han i mest känd som porträttmålare. Han lämnade också efter sig nära 300 etsningar, varav över hälften nu ställs ut på Mollbrinks.

– Zorn började med etsningar 1883, när han levde otroligt fattigt i London. Året innan hade han gjort akvarellmålningen "Kusinerna" i Spanien. Han ville inte skiljas från den men övertalades av vännen Axel Herman Hägg att göra en etsning som minne och sälja målningen, säger han.

Som titeln antyder är det etsaren och kosmopoliten Zorn som "Anders Zorn –  en resa i svart och vitt" lyfter fram. Utställningen är kurerad med olika avdelningar för de många platser i världen där han har verkat, som London, Paris och USA. Landet i väster besökte konstnären hela sju gånger.

– Det här var Titanictid, det tog tio dagar med båt över Atlanten, säger Johan Hauffman.

När han ansvarade för den svenska delen av världsutställningen i Chicago 1892 knöt Zorn kontakter med affärsmän och politiker. Han fick måla av tre amerikanska presidenter, vilket var nästan otänkbart för en utlänning. Även affärsmannen John D. Rockefeller ville bli porträtterad av Zorn, men fick nej.

– Zorn hade väldigt stor integritet, säger Johan Hauffman.

Med etsningsutställningen hoppas han sprida en fördjupad och mer rättvisande bild av konstnären. Johan Hauffman är kritisk till hur Zorn skildras i exempelvis filmen "Zorn" från 1994.

– Den framställde honom som någon sorts "metoo-man" som hade sexuella relationer med sina modeller. Det förekom, men inte med nakenmodellerna, säger han.

Det var främst i slutet av sitt liv som Zorn ägnade sig åt nakenstudier. Då var han förmögen och mån om att modellerna fick bra betalt.

– Etsningen "Tre systrar", som visas på utställningen, föreställer vännen Bruno Liljefors döttrar. Jag tror inte att Bruno skulle låtit dem medverka om den stämpeln Zorn fått idag stämde, säger Johan Hauffman.

"Anders Zorn- en resa i svart och vitt" visas på Mollbrinks konst 12 september till 3 oktober.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!