Bland 4 000 ansökningar är Lovisa Axellie en av de 177 uttagna till Liljevalchs Vårsalong 2025.
– Juryn tittar på många bilder så det är roligt att de fastnat för just mina. Det är en utställning som blir uppmärksammad, det kommer en stor publik och tittar och det gör mig motiverad att fortsätta med min konst, säger hon.
Lovisa Axellie har sökt flera gånger tidigare och blev antagen även 2022, då med ett verk gjort i olja på mdf-skiva. Nu deltar hon med två oljemålningar på duk med titlarna "Monument två" och "Monument fem". De ingår i en serie om totalt fem verk som hon började måla för ett par år sedan. De visar klädhögar på ställen där klädhögar brukar hamna, på stolar, i soffan, ja ni fattar.
– Det är ett tacksamt motiv, klädhögar uppstår spontant på stolar och pallar i olika former och strukturer. Jag tycker om det repetitiva i vardagen, det som ändå förändras och samtidigt är förgängligt, säger hon.
Vi träffas dan före dan i hennes ateljé i Ulleråker, hon är medlem i Ateljéföreningen Hospitalet. I de flesta ateljéfönstren i den ståtliga byggnaden är lamporna släckta inför julledigheten.
Lovisa Axellie målar gärna figurativt men går mer och mer mot abstrakt konst. När hon målat verken som antagits till Liljevalchs har hon funderat mycket på konsumtion, kläder och identitet.
– Klädhögar säger att man på något sätt skjuter upp någonting, lägger på hög. Vad är det vi gör monument av och vad lämnar vi efter oss? frågar hon sig.
Lovisa Axellie arbetar som landskapsarkitekt fyra dagar i veckan, resten av tiden viger hon åt sin konst. Huvudsakligen målar hon men hon har precis börjat närmat sig leran som uttrycksmedel, då främst genom drejning och skulptur och arbetar inför en utställning som visas i Väsby Konsthall i februari.
Även Uppsalakonstnärerna Eva Högberg, Regina Mucwicki Mabrouk och Sofie Stenberg är antagna till Vårsalongen.
Liljevalchs vårsalong inleder konstvåren i Stockholm sedan 100 år tillbaka. 2025 äger den rum 14 februari–27 april. Den yngsta antagna konstnären är 18 år och den äldsta 78. I Vårsalongen finns allt från klassiskt måleri, skulptur och teckning till nydanande keramik, video, fotografi, performance och rumsliga installationer. Textila verk har varit extra framträdande bland årets sökande. Statistiken visar att andelen kvinnor som söker och blir antagna är högre än andelen män.