Den 24 juli rapporterade Sveriges Radio Kulturnytt att kulturdepartement ska få en AI-enhet, som bland annat ska behandla frågor om upphovsrätt. AI-genererad konst debatteras hejvilt på kultursidorna, där somliga ser hot och andra möjligheter.
– Det är samma debatt nu som när kameran kom: "Är det konst, verkligen?" Som jag ser det är AI ett verktyg, precis som kameran.
Uppsalabon Anna-Karin Brus är konstnär och en av fem medlemmar i konstnärsgruppen Haka, som tillsammans driver Köttinspektionen. I sin senaste serie "Vanishing point", som ställdes ut på Kvarnbo kvarn i juni, använde hon AI för att framställa nya konstverk.
– Jag har alltid har använt fotografi i min konst. AI är en lika stor revolution som kameran, så jag var tvungen att hantera det. Vad gör jag nu, när hela min bildvärld kommer bli betraktad på ett helt annat sätt?
Tidigare har Anna-Karin, som är biolog i grunden, sysslat med kollageteknik och måleri. För kollagen använder hon foton på växter och djur ur gamla böcker.
– I min konstnärliga praktik har det varit viktigt att till exempel en räv har funnits, att det är ett foto av en riktig räv. AI kapar den kopplingen till verkligheten.
Bland annat av den anledningen valde Anna-Karin att i sin AI-serie "Vanishing points" mata AI:n med sina egna konstverk, som ju finns i verkligheten. Men hon ser också negativt på AI som matats med andras konstverk.
– Man får använda andra människors fotografier om man gör om det tillräckligt mycket, så att det uppstår något nytt. Inte bara härma – det är inte intressant. Och AI kommer inte med något unikt eget ännu.
Provturen med AI fick Anna-Karin att se en av de största bristerna.
– AI har ju ingen kropp och den verkar ha svårt att förhålla sig till kroppen. Det är därför den sätter ihop för många fingrar och så vidare.
Till slut har Anna-Karin därför kommit fram till hur hon ska förhålla sig till AI i sin konst: inte alls.
– När man började med fotografi var folk rädda att man fångade en bit av deras själ. Riktigt foto har det där magiska i sig, och jag kommer hålla fast vid det.
Kommer man kunna se att det är "riktigt" foto?
– Jag tror att det kommer vara omöjligt att se vad som är vad, så då får man kommunicera det. Men folk kanske kommer uppskatta den magiska kvaliteten i att det är ljus som har studsat och finns avbildat på en tavla. Det är annorlunda från AI-bilder.