Steph Maj Swanson eller Supercomposite som hon också kallar sig, har ett hektiskt schema. Hon är precis hemkommen från en filmfestival i Serbien och ska tillbaka dit om några dagar för att presentera sitt AI-verk på kvinnan "Loab" på Museum of Contemporary Art i Belgrad. Hon skriver på två filmmanus och på flera artiklar till olika magasin som Vice och Critical AI och hennes historia ska bli film, i Hollywood.
Men där hon sitter i en grön sammetsfåtölj på ett av Uppsalas kaféer, är hon lugnet självt. Hon tar sig tid, funderar och formulerar sig noggrant när hon berättar om sin "upptäckt" av AI-kvinnan "Loab".
Hon satt framför sin dator för att skriva in en begäran, en så kallad prompt till en bild-AI-generator.
– Jag experimenterade och bad om en bild på motsatsen till skådespelaren Marlon Brando. Det kom fram en logga med en konstig text som inte riktigt gick att läsa så jag skrev in en negativ prompt, det vill säga jag bad om motsatsen till loggan, säger hon.
Då dök en bild upp på en väldigt ledsen, kuslig kvinna med rödfnasiga kinder.
– Jag fick en chock. Kvinnan såg ut att vara äldre och som om hon gråtit och gått igenom mycket. Men det som var konstigt var att jag konsekvent fick fram samma ansikte när jag lade in prompten på nytt, igen och igen. Så brukar det inte bli. Jag skriver in samma prompt för att jag vill ha en annan bild.
Kvinnans ansikte var mer konsekvent än om hon skulle ha bett om en bild av en kändis, menar Steph Maj Swanson. Av någon anledning tenderar den fiktiva personen att dyka upp inom den här AI-generatorn.
– Men hon är ju inte en riktig person, hon är en fiktiv människa, säger hon.
Hon fortsatte att lägga in själva bilden på kvinnan som en prompt och kombinerade den med andra bilder, dock inga skrämmande bilder. Ändå kom makabra, blodiga bilder upp på skärmen.
– Bilderna blev väldigt våldsamma och skräckinjagande, med barn som tappat armarna, mycket blod och vanställda ansikten.
2022 blev "Loab" viral på Twitter, numera X, och har sedan dess blivit omnämnd i Rolling Stone, Der Spiegel, Artnet News, BBC Radio och The Atlantic som kallade "Loab" "en form av uttryck som aldrig har funnits förut". Nu åker Steph Maj Swanson världen över och håller föredrag om sin "Loab". Hon har lärt känna många internationella konstnärer och filmskapare och har sålt filmrättigheterna till Hollywood, under fjolåret kunde hon helt livnära sig på "Loab".
Trots det är hon i dag kritisk till att använda AI kreativt. Hon är aktiv i den internationella konstgruppen ARRG!, The Algorithmic Resistance Research Group som vill skapa ett avstånd mellan människa och algoritmer. De gör ett pappersfanzine som ska ges ut med en licens som förbjuder digitalisering.
– Algoritmer är en så stor grej i dag, det påverkar samhället, oss. Det är mycket som man inte förstår. "Loab" visar att det finns okända konsekvenser av att tekniken sprids och används.
Steph Maj Swanson menar även att om AI tar mer plats i konstskapandet kommer de nya estetiska möjligheterna att bli färre. Detta genom att AI hittar och upprepar mönster i konst gjorda av verkliga människor.
– Kulturen berikas av att konstnärer utvecklar sin egen konstnärliga process. Det kan finnas mening bakom varje val man gör när man skapar konst, med AI tar någon annans algoritm över sådana beslut. AI minskar mängden mening i vår kultur, säger Steph Maj Swanson.