Uppsala konstmuseum lockar fler besökare än på länge

Uppsala konstmuseum går mot ett starkt år. Härom dagen nåddes siffran 100 000 besökare sedan årsskiftet. "Det finns flera förklaringar till framgången", säger museichefen Daniel Werkmäster.

Daniel Werkmäster, chef för Uppsala konstmuseum, tror att det historiska centrum som under 2023 öppnas i Uppsala slott kommer att gynna konstmuseet.

Daniel Werkmäster, chef för Uppsala konstmuseum, tror att det historiska centrum som under 2023 öppnas i Uppsala slott kommer att gynna konstmuseet.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Konst2022-11-02 20:00

Tittar man tillbaka på 2016–2019, det vill säga de fyra år som föregick pandemin, ligger besökssiffrorna på mellan 61 000 och 71 000. I år ligger siffran alltså plötsligt på 100 000, trots att två månader återstår av 2022.

– Mycket glädjande. Jag tror att det finns flera förklaringar. Viktigast är att vi har en större budget att röra oss med i år. Fjolårets beslut om konstmuseets framtid innebar ju att vi fick mer pengar av kulturnämnden, säger Daniel Werkmäster.

Den större pengapåsen har bland annat använts till att utöka öppettiderna och arrangera fler visningar. Dessutom har den ambulerande verksamheten börjat få upp farten med aktiviteter i bland annat Gottsunda, där ett kartongmuseum byggdes upp i våras.

– Att vi har fri entré till allt utom vissa specialutställningar är också en viktig faktor. Det är samlingarna och de avgiftsfria utställningarna som lockar flest besökare, säger Werkmäster.

undefined
Generösare öppettider och fler visningar av samlingar och utställningar har gjort att fler sökt sig till konstmuseet, enligt chefen Daniel Werkmäster.

Även den konstpedagogiska verksamheten som riktar sig till barnfamiljer är populär. Där har intendenten och pedagogen Natasha Dahnberg sedan i april hållit igång en skaparverkstad för ukrainska familjer på flykt.

Sommarens skulpturutställning "Resonating bodies" på borggården och i parkmiljön kring Slottet blev också en framgång, enligt Daniel Werkmäster. Antalet besökare är svårt att mäta, men mängden broschyrer som gick åt samt nedladdningar av appen indikerar att många tog del av utställningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!