Uppsala konstmuseum fylls av grafik med spets och bredd

"Grafik är en lekfull och utforskande genre inom konsten", säger Daniel Werkmäster, chef för Uppsala konstmuseum som står värd för den 17:e upplagan av Grafiktriennalen.

Gijs Weijer, Emmy Dijkstra och Daniel Werkmäster diskuterar Grafiktriennalens till omfånget största verk, skapat av konstnären Fredrik Lindqvist.

Gijs Weijer, Emmy Dijkstra och Daniel Werkmäster diskuterar Grafiktriennalens till omfånget största verk, skapat av konstnären Fredrik Lindqvist.

Foto: Göran Sterner

Konst2024-05-17 20:00

På lördags invigs den gigantiska utställningen som kan upplevas ända fram till 15 september. Bakom triennalen står Grafiska sällskapet, med Nina Kerola och Emmy Dijkstra som utställningskommissarier. 

För urvalet står en jury bestående av Daniel Werkmäster, Dan Wolgers och Marika Reuterswärd. Den trion har haft en grannlaga uppgift med att välja ut verk av de 350 konstnärer som skickade in bidrag.

– Till slut fastnade vi för 118 konstnärer som är representerade med ett till tre verk. De flesta har med tre verk, vilket kan behövas för att ge en bild av deras konstnärskap, säger Daniel Werkmäster.

undefined
Här två av de hundratals verken som kan ses på Grafiktriennalen. De har skapats av Gijs Weijer (t v) och Kristina Thun. Verken är något beskurna.

Mängden grafiska tryck är onekligen anslående när man vandrar runt i salarna på konstmuseets fjärde våning. Här finns många olika tekniker representerade, storlekarna varierar från XS till XXXL. Vissa tryck är färgsprakande, andra nedtonade.

– Ja, det märks verkligen vilken bredd som ryms inom grafiken. Inte minst när det gäller teknik. Gamla och nya metoder samsas sida vid sida, eller så blandas de och en helt ny teknik uppstår. Det gör att grafiken aldrig står still, den utvecklas hela tiden, säger Uppsalakonstnären Gijs Weijer, som fått med tre verk på triennalen.

Att det är högt i tak inom genren är tydligt. Här finns plats för satir, humor och det burleska.

– Konstgrafik är ofta lekfull och utforskande till sin natur, säger Daniel Werkmäster.

undefined
Pontus Raud (verket t v) och Josefine Campbell är två av de konstnärer som antagits till Grafiktriennalen i Uppsala.

Grafiktriennalen är inte bara en utställning som vart tredje år riktar sig till konstpubliken. Den fungerar också som något av en branschmässa.

– Absolut, den är en viktig mötesplats för oss konstnärer som ofta jobbar ensamma i våra ateljéer. Här träffar vi kollegor och får input, säger utställningskommissarien Emmy Dijkstra, som var en av de medverkande konstnärerna 2015 då Grafiktriennalen senast arrangerades i Uppsala.

Alla verk är till salu. Här kan man köpa hem grafik med prislappar på mellan 500 och 100 000 kronor. 

– Konstgrafik trycks ofta upp serier, vilket gör att priserna blir lägre än för en oljemålning som bara finns i ett exemplar, säger Gijs Weijer.

undefined
Ett antal nederländska konstnärer har en specialutställning på Uppsala konstmuseum under Grafiktriennalen. På bilden syns Iris van Lavieren, Hanna de Haan, Elsbeth Cochius och Hans Dillesse. Dessutom medverkar Diana van Hal, Caroline Koenders och Leonie van Santvoort.

I årets Grafiktriennal ingår också en specialutställning med nederländska grafiker. De huserar i ett eget rum på markplan, där sex konstnärer visar sina verk i ett eget sammanhang. Deras utställning utgör en fin pendang till den stora huvudutställningen några trappor upp.

undefined
Hela fjärde våningen är fylld av grafisk konst, konstaterar Emmy Dijkstra, Gijs Weijer och Daniel Werkmäster.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!