Johanna Uddén, verksamhetsledare på Konstfrämjandet Uppland, är missnöjd, för att inte säga upprörd, efter tisdagens besked.
– Det är ett jättedåligt beslut utifrån ett konstperspektiv. Vi på Konstfrämjandet jobbar för att göra konst tillgänglig i människors vardag och vi vet att slottet skapar mentala trösklar. Uppsala slott är ju en försvarsanläggning och en symbol för makten. Det är ingen bra plats för konstverksamhet. För mig är det skrämmande att politikerna uppenbarligen inte har vägt in det demokratiska perspektivet, säger hon.
Förutom läget på åsen högt över staden är hon skeptisk till om slottet verkligen kan erbjuda det nya museet lämpliga rum och salar att visa konst i. Enligt henne är slottet betydligt mer statiskt och mindre flexibelt än Kaniken på Västra Ågatan.
– Ett konstmuseum bör ligga centralt. Det ska ge oss möjlighet att slinka in för till exempel en fika och ”råka” vara med om något vi kanske inte valt. Då händer det spännande grejer.
Johanna Uddén är också besviken på att politikerna inte har lyssnat på vare sig konstlivet eller allmänheten. Och då avser hon inte enbart lokaliseringen.
– Jag saknar ett resonemang kring vad konsten ska vara till för och vad Uppsala kommun egentligen vill. En kommunal programförklaring kring samtidskonsten, det är vad jag önskar mig.
Även Staffan Lövgren, ordförande i intresseföreningen Konstens Hus Nu, beklagar att Uppsala ser ut att missa chansen att få ett centralt beläget konstmuseum. Föreningen har i många år kämpat för ett konstens hus, helst i en nybyggd fastighet.
När ett nybygge visade sig vara uteslutet har föreningen förordat Kaniken på Västra Ågatan, det vill säga det alternativ som nu tycks vara borta från agendan.
– Jag är besviken på Socialdemokraterna, Liberalerna och Vänsterpartiet som inte tagit till sig av det kompakta motstånd som finns mot slottet. När allmänheten fick chansen att yttra sig var kritiken mot slottets läge och tillgänglighet tydlig, säger Staffan Lövgren, som misstänker att slottet har varit huvudspåret hela tiden.
Är det inte bra att tillgängligheten förbättras med en hiss och gångbro vid östra branten?
– Vi tror inte att de högtflygande planerna med en Katarinahiss löser problemet. Kommer man från Slottsbacken är det samma branta uppförsbacke som tidigare. Och trapporna från Botaniska trädgården är lika jobbiga.
Ingrid Orlowski, ordförande i Uppsala Konstnärsklubb, menar att det enda rimliga hade varit att ge konsten ett eget hus i Uppsala.
– Bland våra medlemmar har jag inte hört någon som förespråkat Uppsala slott som fortsatt hem för konstmuseet. Då hade Kaniken varit en betydligt bättre lokalisering, säger Ingrid Orlowski.
Hennes argument är de vanliga: läget och tillgängligheten. Ett konstmuseum i Kaniken skulle också möjliggöra ett centralt kulturstråk från Kulturkvaretet Walmstedtska (där bland andra Uppsala Konstnärsklubb huserar) via Upplandsmuseet till Kaniken.
Hon ser både risker och möjligheter med att konstmuseet ser ut att bli en del av en större satsning på Uppsala slott. Planen är ju att göra den gamla Vasaborgen till ett besöksmål av högsta klass med ett nytt historiskt centrum och en spektakulär hiss som grädde på moset.
– Om alla bitar faller på plats kan konstmuseet få draghjälp. Men blir satsningen inte så storstilad som planerat riskerar museet att få problem, säger Ingrid Orlowski.