Uppsala Regions projekt "Växelspel" är ett treårigt utvecklingsprojekt med stöd från Statens kulturråd. Projektets syfte är att stärka litteraturens ställning och skapa intresse för litteratur och kultur med utgångspunkt i Stig Dagermans författarskap. Torhild Elisabet Sandberg tycker att Dagermans författarskap och death metal har liknande egenskaper.
– Kombinationen är intressant. Death metal, genren som är hatad av somliga, liknar det destruktiva som förekommer i Dagermans texter. Dagerman ville gå sin egen väg och ifrågasatte mycket i samhället. Både death metal-musiken och Stig Dagerman befinner sig i samma typ av existentiella sfär, säger Torhild Elisabet Sandberg.
Särskilt i reportageboken "Tysk höst" tycker sig Torhild se Dagermans destruktiva författardrag och liknande tematik som finns i dödsmetallen.
– Likheten med "Tysk höst" är hur man hanterar det onda. Båda kulturformer uttrycker det onda genom att beskriva det.
Torhild ger ett exempel från inledningen i reportageboken från 1947 där Dagerman skildrar livet för folket i Tyskland efter andra världskrigets slut.
– Dagerman berättar om en läkare som mött svältande människor i tyska sönderbombade städer. Han säger att det han ser är obeskrivligt men menar samtidigt att det går och måste beskrivas. Att det är möjligt att sätta ord på den hemska situationen.
Under helgens "Gefle Metal Festival" i Gävle, kommer Torhild att utforska och sammanföra Stig Dagermans texter med death metal för att se hur de kan möta och växelverka med varandra. Genom intryck av musiken, samtal med människor på festivalen och den öppna journalistiska blicken ska hon lära känna Dagermans texter bättre. Framställningen och utförandet av kulturprojektet, ska delvis ske genom hennes egna upplevelser.
– Resultatet blir hur jag reagerar och förstår mötet och växelspelet mellan de olika kulturformerna. Mötet kommer att filtreras genom mig.
Något hon också kommer använda sig av i sitt utforskande är dödsmetallens sångteknik growl.
– Jag vill till exempel förstå varför sången är framställd på det sättet. Därför tänkte jag bege mig ut i skogen för att testa och processa vad growl är, säger Torhild och skrattar.
Men hon är noga med att hon vill ta musikgenren på allvar. Projektet via Region Uppsala anser hon handla om att hjälpa till med att se kultur på olika sätt och att växelspelet mellan två kulturformer ger kulturutövare en chans att hitta andra kulturella uttryck att jobba och utveckla kulturen med.
– Man hamnar ofta i tankesättet att kultur är något fint eller fult och ibland kan man till och med bli rädd att närma sig konsten eftersom den kan kännas elitistisk. Jag tycker inte ens att man ska närma sig begreppen fin- och fulkultur.
Torhilds bidrag till projektet skiljer sig inte särskilt mycket från hennes övriga författar- och konstnärskap.
– Jag är mycket intresserad av existentiella frågor och just nu jobbar jag med surrealism. Saker som tangerar liknande ämnen som detta. Det är så mycket i vår tillvaro som är logiskt och det är ofta vi lyfter fram sådant som är lyckat och spikrakt. Jag vill skapa saker utanför stränga ramar. Och det tycker jag death metal ger uttryck för.