"Skadegörelsen väcker frågor om förtroende och öppenhet"

För konstnären Charlotte Gyllenhammar väcker skadegörelsen mot hennes verk "Dag" på Uppsala slott funderingar kring öppenhet och förtroende. "Det är tråkigt, samtidigt som jag vet att sådant kan hända", säger hon.

Charlotte Gyllenhammar blev ledsen när hon fick besked om att "Dag" åter utsatts för skadegörelse. Samtidigt säger hon att alla konstnärer är medvetna om att sådan kan inträffa.

Charlotte Gyllenhammar blev ledsen när hon fick besked om att "Dag" åter utsatts för skadegörelse. Samtidigt säger hon att alla konstnärer är medvetna om att sådan kan inträffa.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Konst2024-08-08 16:00

Härom dagen rapporterade UNT om att Dag Hammarskjöld-skulpturen i brons vid norra tornet blivit vandaliserad. För andra gången på mindre än ett år har en vandringsstav, som är central för konstverket, brutits av. Nu liknar den mest en trasig käpp.

Charlotte Gyllenhammar berättar att när hon fick uppdraget av Uppsala kommun att skapa en konstnärlig gestaltning över Hammarskjöld såg hon det som ett förtroende. 

– När verket väl var på plats var det inte längre mitt, utan tillhörde egentligen alla som ville se det. Det innebär för mig att allmänheten gavs ett förtroende. Nu har det förtroendet brutits och den oskyddade öppenhet som finns kring all offentlig konst har missbrukats.

Samtidigt understryker Charlotte Gyllenhammar att det givetvis bara är ett fåtal personer som ägnar sig åt att förstöra konstverk på allmän plats. 

– Den stora majoriteten gör det inte, men det räcker ju med att en person kommer på idén för att ett konstverk ska vandaliseras. För mig visar det öppenhetens baksida.

undefined
Dag Hammarskjöld-skulpturen vid Uppsala slott, så som den ser ut i sommar. Inte bara ett förtroende har brutits, utan också en vandringsstav.

Hon betonar att det ändå finns grader i helvetet. En skala, från småskaligt "bus" – som att förse skulpturer med stickade plagg – till aggressiv vandalisering. 

Några av hennes verk har skadats allvarligt, ibland med politiska undertoner. Det mest uppmärksammade fallet rör vandaliseringen av hennes minnesmärke över Raoul Wallenberg på Haga kyrkoplan i Göteborg 2007. Då tog det bara en vecka innan konstverket var nedklottrat och repat.

– Hans ansikte försågs med hakkors, djävulshorn och dollartecken för att täcka in alla möjligheter. Ytterligare några saker hände, men sen har det konstverket fått vara i fred såvitt jag vet, säger Charlotte Gyllenhammar.

undefined
Charlotte Gyllenhammar hör till Sveriges mest namnkunniga konstnärer. Hon har skapat åtskilliga offentliga konstverk. Ett av de senaste är "Dag" vid Uppsala slott.

När det gäller "Dag" så är den ganska tunna vandringsstaven verkets kanske svagaste punkt. Det är möjligt att bryta av den på mitten, vilket nu alltså har skett två gånger.

– Egentligen är väl all offentlig konst en sorts svag punkt. Det är möjligt att ge sig på den i vårt öppna samhälle och på så sätt missbruka öppenheten och bryta det förtroende som allt bygger på.

Charlotte Gyllenhammar räknar med att konstverket ska vara återställt en bit in på hösten. Hennes tanke är att en helt ny vandringsstav ska smidas eller gjutas och ersätta den stump som pojkfiguren nu håller i sin hand.

undefined
Charlotte Wallenbergs minnesmärke till minne av Raoul Wallenberg i Göteborg invigdes av tidigare FN-chefen Kofi Annan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!