Utdelningen av det allra första Art for the Globe-priset närmar sig. På onsdag 13 mars blir någon eller några 500 000 kronor rikare. Priset delas ut av kulturminister Parisa Liljestrand (M) vid en lunch i Konstnärshuset i Stockholm. Möjligen delas ytterligare en halv miljon ut redan före årsskiftet.
– En miljon kronor årligen i prissumma skulle göra Art for the Globe till ett av största kulturprisen i Sverige. Det känns bra och viktigt, säger Johan Wallin.
Han drev under flera decennier Galleri Kavaletten på Svartbäcksgatan parallellt med arbetet som läkare på Akademiska sjukhuset. Under åren har han byggt upp en ansenlig privat samling av svensk konst från 1960-talet och framåt.
Att successivt sälja av konsten för att finansiera ett kulturpris med klimatkoppling var en tanke som började gro i Johan Wallins huvud för några år sedan.
– En bidragande faktor var mitt barnbarn Adams yrkesval. Han tog en masterexamen i miljökommunikation på SLU för några år sedan och arbetar nu som klimatkommunikatör för nätverket We don't have time.
Så sent som i fjol grundade Johan Wallin den ideellt arbetande stiftelsen Art for the Globe, där Adam Wallin är en av styrelsemedlemmarna. Huvudsyftet är att dela ut en miljon kronor per år till humanister, kulturutövare eller organisationer som verkar för en hållbar värld.
– Priset ska gå till personer eller grupper som gör insatser i dag och kan väntas göra det även i morgon. Många andra priser uppmärksammar insatser som gjordes för många år sedan. Så jobbar inte vi, säger Johan Wallin.
I oktober 2023 gav stiftelsen auktionsfirman Bukowskis i uppdrag att sälja drygt 20 verk till en total summa av 800 000 kronor. Tavlor av bland andra Lena Cronqvist, Erland Cullberg och Jockum Nordström gick under klubban.
– Jag trodde i ärlighetens namn att den första auktionen skulle inbringa mer pengar, men sådant är alltid svårt att sia om. Vi planerar för tre ytterligare auktioner under våren, säger Johan Wallin.
Att han via ett kulturpris vill bidra till ett ökat fokus på klimatet hänger ihop med den besvikelse han känner över hur människans verkliga ödesfråga hanteras.
– Klimat- och miljöfrågor är sorgligt nog inte prioriterade i dag. Politikerna har uppenbarligen svårt att hitta en form för hur arbetet ska bedrivas effektivt. De agerar inte tillräckligt snabbt och kraftfullt. Den analysen är jag i och för sig knappast ensam om att göra, säger Johan Wallin med ett snett leende.
Hans eget bidrag till att öka medvetenheten kring nödvändigheten av omställning bygger på en stark tilltro till kulturens inneboende kraft.
– Absolut, så är det. Konkret handlar det om att omvandla främst den ekonomiska energi som finns i bildkonsten. Som jag ser det handlar det om att överföra pengar från en äldre till en yngre generation. Vi äldre sitter på pengarna, de yngre har idéerna för att klara omställningen.
84-årige Johan Wallins förhoppning är att fler äldre ska göra som han: sälja konst och låta pengarna göra nytta i klimatomställningen.
– Energin i konsten frigörs i form av pengar men blir kvar i tavlan även om det sker ett ägarskifte, säger han med entusiasm.
Johan Wallin har stora förhoppningar om att Art for the Globe-priset ska få ett ordentligt genomslag. Dels genom summan i sig, dels via dess koppling mellan kultur och klimat. Han vill nå både makthavare och medborgare. Målet är att fler "ska springa åt rätt håll".
– Det har varit en grannlaga uppgift att hitta den första pristagaren. Det får inte bli fel. Om det skulle visa sig att mottagaren har kopplingar till aktivister som limmar fast sig på motorvägen eller sprutar ketchup på konstverk vore det förödande för trovärdigheten, säger han.
Johan Wallins vision är att priset ska leva länge, långt efter att hans tid på jorden är över. Tavlor att sälja råder det inget brist på.
– Verkligen inte, jag har över 600 högkvalitativa tavlor som kan omsättas till reda pengar, säger Johan Wallin.
Samtidigt betonar han att konst ofta behöver mogna likt ett vin. Väntas värdet på en viss konstnärs verk stiga längre fram gäller det att ha is i magen och invänta rätt tidpunkt för försäljning.
– En del av den konst jag äger betalar sig inte särskilt bra ännu. Av det skälet vore det bra om fler konstsamlare anslöt sig till stiftelsen och donerade äldre verk som det går att få pengar för redan i dag, säger Johan Wallin.