Reflektioner över krig tar form på Köttinspektionen

Är det möjligt att vinna ett krig och hur ser en seger i så fall ut? Kring de frågorna kretsar en ny utställning på Köttinspektionen i Uppsala. Inte mindre än 23 svenska och internationella konstnärer medverkar.

Sona Stepanyan har tillsammans med Natasha Dahnberg arbetat i ett år med att färdigställa utställningen "Seger över segern".

Sona Stepanyan har tillsammans med Natasha Dahnberg arbetat i ett år med att färdigställa utställningen "Seger över segern".

Foto: Göran Sterner

Konst2024-04-05 16:30

Utställningen "Seger över segern" är långt ifrån färdigställd två dagar före lördagens vernissage. Konstnärer, curatorer, assistenter och medlemmar av konstnärsgruppen Haka är i full färd med att montera de 18 konstverk som ingår. 

Här samsas konst i flera olika genrer sida vid sida: ljudverk, video, fotografier, installationer med mera. Det mesta är samtida, men ofta med trådar tillbaka till 1900-talet. Allt knyts samman av reflektioner över krig, förlust, sorg och minnen.

undefined
Den finländske konstnären Pavel Rotts koncentrerar sig på att färdigställa installationen "Lämna inga spår. Att klättra i ett minne".

Den finländske konstnären Pavel Rotts koncentrerar sig på att färdigställa sin installation "Lämna inga spår. Att klättra i ett minne". Den har formen av en klättervägg som med sina skarpa färger dominerar Köttinspektionens största sal. 

Bakgrunden till verket står att söka i följderna av de två krig som Finland utkämpade mot Sovjetunionen 1939–1944. Än i dag finns platser i Helsingfors som bär på spår av granater och bombningar. Utifrån krigsminnena har Pavel Rotts skapat sitt projekt "Klättring i minnen", där den koppärriga klätterväggen ingår.

– Det finns fler verk med tydlig koppling till krig i utställningen. Titta och lyssna på Aziz Hazaras nya verk "Busqa bazi", säger Sona Stepanyan, som tillsammans med Natasha Dahnberg är utställningens curatorer.

undefined
Ur de gula vattendunkarna strömmar en kakafoni av ljud inspelat från den myllrande storstaden Kabul.

Hon pekar mot ett halvdussin knallgula plastdunkar, var och en försedd med högtalare. Ur dunkarna strömmar en kakafoni av ljud inspelade i Afghanistans huvudstad Kabul.

– De gula plastdunkarna finns överallt i Afghanistan. De användes av hjälporganisationer för att distribuera vatten, olja, ris och andra förnödenheter. Problemet är att det inte finns något system för att återvinna dem, så dunkarna är både krigsminnen och miljöproblem, säger Sona Stepanyan.

Aziz Hazara är född och uppväxt i Afghanistan men lever nu i exil i Berlin som etablerad konstnär. Han har också ägnat sig åt att dokumentera det moderna krigets restprodukter. Både amerikaner och ryssar har lämnat efter sig massor med skräp och sopor från de senaste decenniernas krig i Afghanistan.

undefined
Fotot är taget av en tysk soldat stationerad i Norge under andra världskriget. Bilden framstår mest som ett vykort. Av krigets fasor syns inget.

I utställningen ingår också två serier av fotografier från andra världskriget. Konstnären Arthur Bondar har byggt upp en samling av autentiska foton från andra världskriget. Där finns bland annat fotografier tagna av tyska soldater under invasionen av Norge. Kontrasten mellan de idylliska vykortsmotiven och krigets fasor är påtaglig.

På samma vägg finns sovjetiska propagandafoton som tar termen bildmanipulation till en ny nivå. Här har det klippts och klistrats friskt för att uppnå önskad effekt. Kroppar av dödade tyskar har placerats intill marscherande sovjetiska soldater, moln har målats dit med pensel där så krävts och panoramabilder har satts samman hejvilt.

– När man ser originalbilderna är det enkelt att upptäcka att de är fejkade. Men när de publicerades i sovjetiska tidningar på 1940-talet var det verkligen inte lika lätt att upptäcka bluffen. Trycket var dåligt och bildrastret grovt, säger Sona Stepanyan.

undefined
Självporträtt är fotokonstnären Snežana Vučetić Bohms metod för att kommentera krigen i det forna Jugoslavien på 1990-talet. I den knutna näven håller hon fjärrkontrollen till kamerans utlösare. (Fotot är beskuret)

Hon är ursprungligen från Armenien men bor sedan några år i Sverige och frilansar som curator.

– Jag är glad att jag blev inbjuden att vara med och sammanställa den här utställningen. Det är en stor satsning, jag och Natasha har arbetat med den i ett år. 

"Seger över segern" pågår 6–21 april. Utställningen arrangeras i samarbete med Uppsala konstmuseum.

undefined
Curatorn Natasha Dahnberg jämte Carl Johan De Geers kända screentryck "Skända flaggan" från 1967. Verket är inlånat från Uppsala konstmuseum.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!