Att utställningen pågår ända fram till valdagen är ingen tillfällighet. Temat kretsar nämligen kring yttrandefrihet och öppenhet, frågor som har en politisk dimension och är extra aktuella i år. De tio konstnärerna har valt att gestalta ämnet på vitt skilda sätt. Ibland är kopplingen tydlig, andra gånger medvetet diffus.
– Den konstnärliga friheten är oerhört viktig. "Öppna dörrar" är ett inlägg i debatten och samtidigt en uppmaning till politikerna att hålla sig borta från konstens innehåll. Deras uppgift är enbart att ge konstlivet bra förutsättningar, säger Johanna Uddén, verksamhetsledare på Konstfrämjandet Uppland.
Hon exemplifierar med några uppmärksammade händelser i landet, där främst SD lagt sig i urval och innehåll, det vill säga sådant som egentligen är upp till arrangörer och konstnärer.
Men är inte sådana incidenter mest undantag? Är verkligen det fria konstlivet hotat?
– Jag tror tyvärr att det finns ett reellt hot. Lyssna bara på debatten om offentlig konst. Där finns många som höjer rösten för att den enbart ska vara vacker och dekorativ och absolut inte får provocera, säger Johanna Uddén.
Eva Björkman, intendent på Konstfrämjandet Uppland, påpekar att ateljéföreningen Hospitalet är exempel på en verksamhet som till stor del finansieras via stöd från kulturnämnden. Om det blir en ny majoritet efter valet kan stödet till kulturen mycket väl förändras, befarar hon.
Både hon och Johanna Uddén betonar att alla verk i "Öppna dörrar" inte kan kallas för politiska. Men bara genom att ställa ut under den rubriken och med det uttalade temat så blir det ett ställningstagande, menar de.
Hur explicit politisk konstnären Johan Thurfjells verk är kan kanske diskuteras. Ett par dagar före vernissagen är han i färd med att placera sitt kritvita spöke av papier maché, tyg och armeringsjärn på gräsmattan.
– Blicken är riktad mot hospitalet. Kanske är det en gammal patient som börjat spöka men längtar tillbaka, ler Johan Thurfjell.
Han tillägger att spöket också kan ses som en representant för alla de anonyma personer som sprider hat och annat elände på sociala medier.
– På håll kan gestalten verka skrämmande, men går man närmare ser man att det skulle kunna vara vem som helst som döljer sig under lakanet. Ungefär som spökena eller trollen på nätet, säger han.
På andra sidan den enorma hospitalsbyggnaden är Elin Sundströms verk "Obligatorium" redan monterat. Det är platsspecifikt och utgår från två rejäla tallar och ett knotigt lövträd på en låg kulle. Mellan dem är tyger och band av juteväv spända. Tankarna går osökt till tvångströjor.
– Som jag ser det anknyter verket till både hospitalets historia och den känsla vi alla kan känna av att vara trängda och fastspända, säger Johanna Uddén.
För den som inte nöjer sig med att bara gå runt i den vackra parkmiljön och se verken finns goda chanser till fördjupning. De medverkande konstnärerna kommer att vara på plats och delta i event under utställningsperiodens två sista helger. Dessutom kommer alla konstnärer som arbetar i byggnaden att hålla sina ateljéer öppna på lördag 3 september.
Syftet med utställningen är nämligen också att visa Uppsalabor och makthavare att den gamla hospitalsbyggnaden, ofta kallad Vingmuttern, är en fantastisk tillgång för kommunen och att planerna på en försäljning innebär ett stort avbräck för kulturlivet.
– I dag har vi över 40 kulturutövare i ateljéföreningen Hospitalets lokaler. Dessutom har ytterligare ett tiotal konstnärer sina ateljéer här. Som vi ser det är byggnaden som gjord för att bli ett permanent kulturcentrum, säger Johanna Uddén och får medhåll av Eva Björkman.
– Vi skulle vilja skapa något i stil med Konstepidemin i Göteborg, säger hon.
Där ryms i dag omkring 130 konstnärer som har sina ateljéer i det gamla epidemisjukhuset vid Linnéplatsen. I byggnaden finns också ett par gallerier och en restaurang. Där sitter konstnärerna betydligt säkrare än sina kolleger i Uppsala. Här förlängs ateljéföreningens hyreskontrakt med ett år i taget.
Det är tredje året i rad som Konstfrämjandet Uppland arrangerar en stor utomhusutställning vid Hospitalet på sensommaren. Eftersom det är fri entré och konstverken kan ses dygnet runt är det svårt att veta exakt hur många besökare som kommit. Att döma av åtgången på kartor tycks det vara minst 1 000 per år.