Mellan Linneanums pelare står fyra olika klänningar. Gjorda av blommor i alla olika färger, både färska, torkade och med uttänkta detaljer, gjorda med en noggrann hantverksskicklighet. Samtliga är inspirerade av sagor och vad naturen har att ge.
Den första från vänster heter "Flickan med svavelstickorna". Kjolen är prydd med djupröda rosor och nejlikor på en grön botten av rävsvans, rosmarin och olika gröna gräs. Livet är gjort av grönlila blad fastsatta omlott med röda knappnålar. Axelpartiet prunkar av taklök och små rosor på en bädd av mossa. Den röda färgen symboliserar bland annat elden och värmen som den fattiga flickan med svavelstickorna söker i H.C. Andersens saga.
– Linnés fru Sara-Lisa hade också en röd brudklänning när de gifte sig. Även taklöken har koppling till Linné och då förstås Linnés Hammarby, säger Marie Falestam.
Enligt en text på botaniska trädgårdens webbsida kom taklöken till Hammarby med den stora mängd ryska växter som Katarina II sände till Linné 1773 och som han planterade i Hortus sibiricus, den sibiriska trädgården han lät anlägga.
Klänning nummer två, "Askungen", har en lila kjol av mörklila hortensia och lavendel.
Den tredje har rosa kjol, ett liv täckt av videung och ett halsband med pärlor av rosépeppar.
– Jag tror det här är min älsklingsklänning, den är lite som jag. Jag är normalt sett blygsam, vill inte så gärna vara i centrum, jag försvinner gärna in bakom mina skapelser och låter blommorna tala.
Det är en aning svårt att förstå vad hon menar med det. "Törnrosa" som verket heter, tar för sig där den står mellan pelarna och är ingalunda en liten blyg viol, men det är klart, färgerna är milda.
Den fjärde i raden är inspirerad av Snövit med en klargul kjol av solrosor och rosor och ett liv av lagerblad. Bredvid "Snövit" ligger ett rött äpple, av rosor. På klänningens axel syns två små fåglar och en bred krage står som en ram kring halsen. Kragen ser ut som en bädd av videkissar.
– Kragen har jag gjort med hjälp av en halv plaststrut, en sån som hundar har för att inte slicka i sina sår. Det finns inga standardmoment i det här hantverket och det måste få ta den tid det tar, säger Marie Falestam.
I tio år har hon drivit en inrednings- och trädgårdsbutik i Almunge där hon även har sin verkstad i en stor sekelskiftesbyggnad. Inför arbetet med blomsterklänningarna fick hon plasta in verkstan och sätta in luftkylare så att blommorna skulle hålla sig fräscha. De kommer att vissna där de står nu men det ingår i konstverket. Att sedan transportera verken till Linneanum och Linnéträdgården där en femte klänning funnit sitt hem, är en saga i sig.
Marie Falestam säger att Petra Holmgren Reichler, trädgårdsmästare i Uppsala linneanska trädgårdar, som hon samarbetat med har kunnat läsa hennes konstnärliga visioner, hennes tankar. Marie beskriver samarbetet som lätt och hon har uppskattat den frihet hon fått i sitt skapande.
– Det har varit viktigt för mig att värna ditt konstnärskap, säger Petra Holmgren Reichler.
– Jag tolkar känslor med mina växter men det gäller att känna sitt material och göra en noga uträkning för varje liten detalj. Jag kan inte säga hur lång tid varje verk har tagit att göra, de tar den tid de tar, säger Marie Falestam.
Utställningen pågår till och med 6/8.