Gästande curator för utställningen är Karina Karaeva som tidigare varit curator på Moscow Museum of Modern Art. Hon har i sin tur bjudit in konstnärer från två länder, Ryssland och Ukraina. Det är länder som har en lång gemensam historia men som nu är i konflikt med varandra.
– Konstnärerna har inte samarbetat tidigare, men det finns teman som de har gemensamma. De arbetar med verkligheten som bas och visar hur den kan förvandlas om man ändrar perspektiv och använder fantasin, säger hon.
– Titeln på utställningen är "Om jag bara kunde". Det handlar om minnet och vad vi kan fylla i minnesluckor med, som mardrömmar och fantasier, säger Natasha Dahnberg, en av konstnärerna i gruppen Haka som driver Köttinspektionens konstdel och som bjudit in till denna utställning.
Natasha Dahnberg fick kontakt med Karina Karaeva då hon inbjöd henne till en diskussion i kulturtidskriften Cora om konstens situationen i Ryssland. För ett par år sedan sade nämligen Karina Karaeva upp sig från sin tjänst på Moskvamuseet i protest mot att den ryska staten ville öka sitt inflytande över landets konstinstitutioner. Numera är hon frilansande curator och ställer samman utställningar över hela världen
– Konstnärsduon Provmyza är välkända, i Ryssland är de ikoniska. De representerade till exempel landet på den senaste konstbiennalen i Venedig och finns representerade på Centre Georges Pompidou i Paris, berättar hon.
Här ska duon medverka med ett videoverk från 2013, en dystopi som gestaltar ensamhet och hopplöshet med en liten flicka, rostiga stora maskinfordon och ett gruvhål i fokus.
Petr Laden är ett nytt stjärnskott från Moskva. Hans videoverk berättar om en dyster framtid och om två unga överlevare när världen har gått under. Men de verkar vara ointresserade av att föröka sig och bygga upp världen på nytt.
– De är musiker och deras inre värld är viktigare för dem. Man tolka det som att de unga inte är intresserade av vad politikerna har för sig, säger Natasha Dahnberg.
Alena Tereshko är från St Petersburg och arbetar bland annat med videoperformance. Verket som nu visas i Uppsala, "Bara mina", gestaltar en ung kvinna med lindade ben som nynnar och benen liksom förvandlas inför betraktaren, kanske till lindebarn, kanske till något annat.
Anastasiya Yarovenko kommer från Ukraina men bor och arbetar numera i Wien. Hennes bidrag till utställningen är en samling objekt, skapade utifrån vardagliga ting som till exempel handdukar.
Tre av verken är större videoverk och Köttinspektionens utställningslokaler har fått byggas om en aning för dem. Videoverken ska visas i "svarta lådor" som är ljudisolerade i förhållande till varandra.
– Man ska ju inte behöva höra ljudet från ett verk medan man upplever ett annat, säger Natasha Danberg.
Vernissage är alltså 14 april i närvaro av samtliga fyra konstnärer och curator för utställningen. Det ska också bli ett seminarium 17 april inom ramen för den, med titeln "Konsten och makten". Medverkar gör den nuvarande intendenten för Moscow Museum of Modern art, Darya Kamyshnikova, samt Karina Karaeva, frilansande curator och Daniel Werkmäster som är chef för Uppsala konstmuseum. Moderator är Magnus Dahnberg, ordförande för Sällskapet för studier av Ryssland, Central- och Östeuropa samt Centralasien. Målet för seminariet är att undersöka relationen mellan konst och samhällsmakt i Ryssland och i Sverige.