Videon är inte längre tillgänglig
Plötsligt ramlar ett gäng bebisar in på Orangeriet (Linnéanum). Det dröjer inte länge förrän de sitter med varsin förälder på en röd matta i konstverket "Det förlorade Arkadien" av Ebba Matz. Alla har fått krypa in under vad som liknar ett cirkustält eller ett överdimensionerat rött parasoll som förenar gruppen. Utställningen som består av ett antal installationer på rad har barn 0-3 år som målgrupp.
– Kan spädbarn verkligen förstå konst, kan man ju invända, men varför ska man ställa det kravet på spädbarn. Den kunskapen avkräver vi ju inte vuxna; ingen förhör oss om vi förstår konst eller inte när vi stiger in på en utställning. Konst är ett emotionellt språk och vi föds alla med känslor, säger Anette Andersson, projektledare för utställningen "BVC för de inre tillväxtkurvorna".
Det är ett grupp föräldrar från Pelle Svanslös öppna förskola som valt att byta perspektiv tillsammans med sina spädbarn. Bebisarna är allt från åtta veckor till tretton månader. När någon är modig nog att ta sig ur konstverket blir de snabbt tillbakalyfta.
Utställningen är ett samarbete mellan Barn- och babylabb vid Uppsala universitet och forskargruppen Chap (Child health and parenting) samt Artikel 31, föreningen vars namn syftar på Barnkonventionens 31:a artikel som säger att barn har rätt att påverka och fritt delta i det kulturella och konstnärliga livet.
Efter första gemensamma upplevelsen i Arkadien, går några föräldrar vidare till "Batysfären", som skapats av musikerna Goran Kajfes och David Österberg. Det är en klotformad metalltank som lika gärna skulle kunna heta livsmodern, ingången är tajt och väl inne kan man ratta in olika ljud.
Andra besökare kryper till "Baby point of view" av den amerikanska konstnären Nina Katchadourian. Verket är en jättelik mobil i taket med babyögon som stirrar ned mot både föräldrar och bebisar som ligger under. "Affektariet" av Bigert & Bergström är en installation som för tankarna till stjärnhimlen eller en hjärna i vilken synapserna illustreras av blinkande ljus i olika färger.
– Det är vår skyldighet att sprida kunskap om barns utveckling. Spädbarn har otroligt rika inre liv. Det vet vi inom forskningen, genom att använda ögonrörelsekamrer och EEG, studerar vi små barns hjärnor, säger Gustaf Gredebäck, professor i utvecklingspsykologi, Barn- och babylab.
Han eller någon annan forskare finns på plats i Orangeriet för att svara på föräldrarnas frågor om barns utveckling. De har vanan inne.
– Vi berättar ofta för föräldrarna som deltar i vår forskning om vilken kapacitet deras barn har. Wow, brukar de säga och häpna när de inser vad som händer i deras barns hjärnor. Det syns ju inte utanpå. Kunskapen stärker deras föräldraskap, säger Gustaf Gredebäck, och tillägger att det inte är forskarnas uppgift att peka med hela handen, här är det barnets och förälderns gemensamma upplevelse och fantasin som är det viktiga.
– Spädbarn har stort utbyte av konstupplevelser. Det visar forskning, man har även sett att spädbarn tittade längre på en originalmålning än på en sämre gjord kopia, säger Anette Andersson.
Och vad tyckte föräldrarna efter att de provat på de fyra installationerna?
– Min son gillade "Hjärnan" bäst. Han följde ljuset som rörde sig och pekade. Det är bra att det finns en utställning som är anpassad för så här små barn, jag tror inte att de skulle funka med vilken utställning som helst, säger Alexander Pilgrim, som är pappa till August som är 13 månader.
– Jätteroligt! Det har varit så kul att se hur Rosa reagerar, och jag själv har återupplevt lyckokänslan av att upptäcka nya saker, säger Anna Lagerqvist, vars dotter, Rosa, är 8 månader.
– Jag ska gå hit en gång till, kanske blir det andra reaktioner då. Det här är guld om man vill göra något tillsammans med sitt barn, säger Elin Karlsson, mamma till Elvin Skoglund 11 månader.