Sanne Sihm sitter på huk och fäster kottar i verket “Alla vill med” som föreställer en ark. Det är tidskrävande och den 30-gradiga solen bränner skoningslöst, men allt måste vara klart om två dagar då utställningen öppnar. Hon har märkt att även kottar påverkas av solen.
– När jag kom hit en morgon hade de dragit ihop sig och åkt ner genom nätet, men under dagen slog de ut fjällen igen. Nej, nu måste jag sluta. Jag får åka hit igen ikväll, säger hon.
Hon fick idén under karantänen i svärföräldrarnas stuga i Sälen. Där placerade hon ut kottar på isflak och såg dem driva iväg i floden.
– Det fick mig att tänka på coronapandemin och vad den inneburit för människan. Alla strävar efter att må bra, alla vill vara med, men alla fick inte följa med i Noas ark, säger Sanne Sihm.
Varje sommar ställer konstnärsnätverket RackarArt ut på Ulva kvarn, ofta på något tema som rör naturen. Arken, med dess associationer till Noas ark i Bibeln, blev årets. Konstnärerna jobbar med platsens förutsättningar – vattnet och grönområdena – när de gör sina installationer och skulpturer. I år är konstverken särskilt utspridda med tanke på coronapandemin.
– Det är en svår tid med miljöförstöring och pandemi. Arken kan fungera som en punkt för vila. Det blev den för Noa och hans familj, säger Eva Högberg, en av konstnärerna.
Hon valde att tolka syndafloden genom att linda in en stam med organza-liknande material och plastlådor i hönsnät. Resultatet blev en blå skapelse som böljar mjukt nedåt men samtidigt ger ett lite skräckinjagande intryck.
– Folk har sagt att det ser ut som en rejäl synd, säger hon och blickar upp mot den.
Johan Fremling har skapat anonyma, orangea gubbar som trängs i “The Ship of fools”, gjord av trä, frigolit och aluminiumkablar. Konstverket är placerat en bit ut i vattnet.
– Vi sitter alla i samma båt. Arken är en symbol för civilisationens överlevnad, säger han.
Nära intill skymtar Bodil Gellermarks “Grundstött”. Precis som det låter har den här arken gått på grund. Jag frågar om det finns något hopp för den.
– Nej, för den här är det kört. Världens ark har gått under, säger hon glatt.
Mer hoppfullt är det däremot i Ann Gedins “Efter syndafloden” där två kärleksfulla fåglar möts i efterdyningarna av krisen.
Utställningen görs med stöd av Uppsala kommun och pågår till 6 augusti.