Augusta Strömberg (1866–1954) föddes i Skuttunge, strax nordväst om Uppsala. Hon växte upp i en fattig småbrukarfamilj och lyckades mot alla odds utbilda sig i måleri och teckning vid dåtidens Konstfack i Stockholm.
I 30-årsåldern möjliggjorde ett arv att hon kunde resa till New York, där siktet var inställt på att etablera sig som konstnär och fotograf. Drömmarna slog aldrig in, i stället blev hon sjuk i schizofreni och tvingades resa hem. År 1900 skrevs hon in som patient vid Upsala Hospital och Asyl, den institution som senare blev Ulleråkers sjukhus. Hon blev kvar i 32 år innan hon fördes över till Beckombergas sjukhus, där hon avled 1954.
De målningar hon skapade under åren som patient på Upsala Hospital och Asyl hör till Medicinhistoriska museets konstsamling i Ulleråker. Sedan ett par månader pågår ett arbete med att konservera 15 av verken, finansierat av Riksantikvarieämbetet. Den grannlaga uppgiften utförs av papperskonservatorerna Lotta Möller, Börte Spasov och Floriane Clerc.
– En av utmaningarna är att bedöma vad vi ska göra och inte göra när det gäller skador på verken. Den avvägningen kan vara svår. Vi vill ju att historien och tidens tand ska synas, samtidigt som det estetiska värdet lyfts fram och bevaras, säger Lotta Möller.
Hon och kollegorna börjar nu ändå se slutet på det mödosamma arbetet med att avlägsna smuts och märken från tavlorna, retuschera färgbortfall och laga sprickor. Snart är det dags att rama in dem på nytt.
Målningarna är utförda på papper som helklistrats på kartong. De är övervägande skapade i blandteknik med enkla material som torrpastell, gouache och krita. En på den tiden ovanlig teknik som Augusta Strömberg troligen använde på några av målningarna var att applicera färgen med hjälp av en airbrush (luftpensel), ett redskap som hon kom i kontakt med under åren i New York.
– Hon befann sig en bra bit från nobla material som olja på duk, säger Thérèse Toudert, antikvarie på Medicinhistoriska museet.
Museet förfogar över 36 verk som alla skapades under Augusta Strömbergs tre decennier på Ulleråker. Dessutom finns några tavlor som tillhör Regionarkivet. Men både Thérèse Toudert och kollegan Cecilia Bergström förmodar att Strömberg målade fler tavlor än så. Eftersom hon ofta porträtterade läkare och sjuksköterskor kan ett antal verk mycket väl finnas hos privatpersoner i dag.
– Via hennes journal vet vi att hon gärna ville sälja tavlor för att kunna köpa en stuga. Så blev det aldrig, säger Thérèse Toudert.
Hon fascineras av Augusta Strömbergs konst och levnadsöde.
– Just porträtten av läkarna är spännande. Det var ju de som undersökte och mätte henne med instrument. Men i konsten är det Augusta som tar kommandot, det är hon som avbildar läkarna på ett närmast fotografiskt sätt, säger Thérèse Toudert.
Hon anser att motiven från mentalsjukhuset och dess personal också är intressanta i och med att de är skapade utifrån ett patientperspektiv, vilket är ovanligt. Uppenbarligen fick hon måla så mycket hon önskade på kvinnoavdelningen för lugna patienter, även om hon knappast hade tillgång till en regelrätt ateljé.
– Patienterna uppmuntrades att aktivera sig. Augusta mådde bra av att skapa konst, därför fick hon fortsätta med det, säger Thérèse Toudert.
Hon betonar också den religiösa dimensionen i motiven. Augusta Strömberg var starkt troende och porträtterade sig själv som en Solkvinna, en Mariagestalt eller rent av en kvinnlig Kristus. Att hon inspirerats av traditionell ikonkonst känns rimligt.
Trots uppenbara kvaliteter har Augusta Strömbergs konstnärskap förblivit relativt okänt, kanske beroende på den 54 år långa vistelsen på institution.
– Det är klart att det spelat in. En patient som skapade konst på ett sinnessjukhhus under första halvan av 1900-talet hade liten chans att nå ut, säger Thérèse Toudert.
Vad hon känner till finns inga uppsatser skrivna om Augusta Strömberg. Däremot lyfter Thérèse Toudert gärna fram filmaren Staffan Lamms insatser för att synliggöra Augusta Strömbergs konst. Lamm har i hög grad bidragit till att Strömbergs konst hamnat i fokus ett par gånger. På 1980-talet visades hennes tavlor på Uppsala konstmuseum och i Gottsunda kyrka. År 2020 uppmärksammades hon under Luleåbiennalen.
23 september öppnar utställningen "Astrid Göransson möter Augusta Strömberg" på Eskilstuna konstmuseum. De tavlor som då visas är inte bara dokumenterade och uppfräschade utan också försedda med nya ramar i ekfanér.