Karin Broos: "Jag tycker det kÀnns nattsvart"

De unga vid vattnet Àr mÄlade med ett nytt mörker, kanske frÄn sorg över tidigare förluster eller utifrÄn den kÀnsla Karin Broos har inför samtiden. "Svart sol" heter ocksÄ hennes största utstÀllning hittills. Nu fyller den Liljevalchs konsthall i Stockholm.

Karin Broos mÄlar tio till tolv mÄlningar varje Är och Àr glad för att hennes stora genombrott som konstnÀr kom först nÀr hon var 58 Är.

Karin Broos mÄlar tio till tolv mÄlningar varje Är och Àr glad för att hennes stora genombrott som konstnÀr kom först nÀr hon var 58 Är.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Konst2023-05-30 12:41

Även om titeln lyfter fram mörkret kan ljuset i hennes mĂ„leri beskrivas som lika anslĂ„ende. Karin Broos fĂ„ngar solens reflektioner genom ett fönster, genom speglingarna frĂ„n ett lövtrĂ€d, som glitter i Fryken, som vĂ„gornas flyktiga rutmönster pĂ„ sandbottnen i en sjö.

– NĂ€r jag kommit igĂ„ng med ett motiv tĂ€nker jag direkt pĂ„ ljuset. Det kanske inte stĂ€mmer med verkligheten, men jag mĂ„ste ha in det, berĂ€ttar hon.

NĂ„gra dagar Ă„terstĂ„r till vernissage nĂ€r Dora, hennes grĂ„ kungspudel lĂ€gger sig ner pĂ„ konsthallens stengolv, raklĂ„ng pĂ„ sidan och somnar djupt. Sally – pudel i mindre storlek – gör likadant; de vĂ€ntar ut mattes samtal. Hundarna Ă€r alltid med Karin Broos och de enda som fĂ„r vara i ateljĂ©n hemma i VĂ€rmland nĂ€r hon mĂ„lar. Ett sms kan göra att hon förlorar flera timmars arbete, men till skillnad frĂ„n mĂ€nniskor avbryter hundarna henne aldrig.

– För mig Ă€r djuren helt jĂ€mstĂ€llda, de betyder jĂ€ttemycket. Hundarna vet att jag inte kan bli störd dĂ„, de kommer inte och pockar, de ger ett sĂ„dant lugn, det Ă€r jĂ€tteviktigt, det Ă€r sĂ„ tomt nĂ€r de inte Ă€r med.

Sedan utstĂ€llningen pĂ„ Waldemarsudde 2015 har hon gjort ytterligare 40 mĂ„lningar varav ett 30-tal finns med hĂ€r. Vad Ă€r det hon vill Ă„t? De mĂ„nga kvinnorna vid vatten, sminkbord eller andra bord Ă€r ofta mĂ„lade utifrĂ„n hennes tre döttrar och barnbarn, men för Karin Broos fungerar de som statister – ett verktyg.

Flyktiga ögonblick

"Ögonblick av liv" heter hennes nya konstbok, och kanske kan man sammanfatta hennes mĂ„leri som en serie flyktiga ögonblick, ibland före eller efter betydligt mer dramatiska hĂ€ndelser som speglas i de försĂ„tligt vardagliga motiven. Karin Broos mĂ„lar sĂ€llan sjĂ€lva badet, hellre stunden efterĂ„t pĂ„ bryggan, hennes kvinnor har bortvĂ€nda ansikten och Ă€r djupt inne i sig sjĂ€lva

– Det kĂ€nns jĂ€tteviktigt för mig nĂ€r jag gör sĂ„dana hĂ€r till synes idylliska mĂ„lningar att det finns ett mörker med, det gör det ju alltid, det Ă€r alltid sĂ„. NĂ€r det Ă€r som vackrast, nĂ€r man mĂ„r som bĂ€st, dĂ„ Ă€r man ocksĂ„ ofta som mest medveten om hur snabbt allt kan försvinna och Ă€ndras totalt.

"Svart sol" Ă€r psykoanalytikern Julia Kristevas metafor för hur tidigare förluster resulterar i sorg och melankoli. NĂ€r konsthallschefen Isak Nilsson föreslog den utstĂ€llningstiteln nappade Karin Broos direkt. "NĂ„got som man kĂ€nner av men inte riktigt kan sĂ€tta fingret pĂ„, men som finns dĂ€r hela tiden" konstaterar hon utan att för den skull göra direkta kopplingar till det som hon sjĂ€lv varit med om. Betraktarna kĂ€nner igen sig – eller inte, konstaterar hon.

De senaste mÄlningarna av badande ungdomar Àr de mörkaste. Nattbad förvisso, men mer Àn sÄ.

– Man blir ju pĂ„verkad av den hĂ€r tiden, jag tycker att det kĂ€nns nattsvart pĂ„ sĂ„ mĂ„nga olika plan, inte bara det hĂ€r med miljö och krig, det kĂ€nns som att mĂ€nniskor hĂ„ller pĂ„ att förgiftas, om man tĂ€nker pĂ„ USA: hur kan sĂ„ mĂ„nga rösta pĂ„ Trump? Och sĂ„ mycket konspirationsteorier, sĂ„ mycket frĂ„n USA smyger sig pĂ„ hit, det Ă€r som att man blir smittad.

Konst i hÀsttransporten

Karin Broos fick sitt nationella genombrott som 58-Äring efter en utstÀllning pÄ Kristinehamns konstmuseum. Dessförinnan hade hon kört mÄlningarna i hÀsttransporten och stÀllt ut lokalt i VÀrmland. Nu blev hon recenserad av konstkritikern Ingela Lind i "Kulturnyheterna" i SVT. Karin Broos nya Stockholmsgallerist sÄlde slut redan före förhandsvisningen. SjÀlv Àr hon glad över att genombrottet inte skedde tidigare.

– Vi hade ett jĂ€ttebra liv, jag kunde leva pĂ„ min konst och vi hade vĂ„ra djur, inte mycket stress egentligen, om det hade kommit tidigare hade jag fĂ„tt en annan stress pĂ„ mig, de dĂ€r Ă„ren mellan 30 och 40, det var dĂ„ vi fick alla barn, jag Ă€r sĂ„ glad att jag kunde skjuta upp allt till efter de Ă„ren.

Vattnet Àr centralt bÄde i hennes motivvÀrld och hennes liv. Karin Broos Àr ingen stor simmare men badar dagligen och efter framgÄngarna har hon unnat sig att bygga en pool.

– Jag vill aldrig resa nĂ„gonstans, jag vill bara vara hemma. DĂ„ byggde vi en pool sĂ„ att jag kan börja varje dag med att simma 40 minuter, det Ă€r en sĂ„dan bra start pĂ„ dagen, sedan Ă€ter vi frukost och badar i Fryken, pĂ„ vintern i iskallt vatten, det skakar om.

"Karin Broos, svart sol", visas 2 juni till 27 augusti.

Fakta: Karin Broos

Född: 1950 i Uppsala, uppvuxen i Malmö.

Bakgrund: Utbildad pÄ Kungliga NederlÀndska Konstakademien.

Familj: Gift med konstnÀren Marc Broos, tre vuxna döttrar, barnbarn.

Alma Löv Museum: Drivs sedan 2014 av Stella Broos, men startades av Marc och Karin Broos efter kulturhuvudstadsĂ„ret 1998 vid Smedsby gamla skola söder om Östra Ämtevik, VĂ€rmland. HĂ€r visas konst i mindre paviljonger och i utstĂ€llningslokalen Paleis Oranjestraat, en ombyggd ladugĂ„rd och loge. Paret var lĂ€nge nĂ€ra vĂ€nner med konstnĂ€ren Lars Lerin, efter ett lĂ„ngt avbrott Ă„terupptog de kontakten i fjol.

Aktuell: Med utstĂ€llningen "Svart sol" pĂ„ Liljevalchs i Stockholm dĂ€r hon visar cirka 120 mĂ„lningar, den nya konstboken "Karin Broos. Ögonblick av liv", stĂ€ller ocksĂ„ ut Ă€ldre mĂ„lningar av svampar pĂ„ Alma Löv Museum i sommar.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!