Kaniken kan omvandlas till ett attraktivt konstmuseum

Metod arkitekter svarar på kulturgeograf Hans Perssons debattartikel om Uppsala konstmuseum 7 oktober.

Metod arkitekters skiss över det framtida konstmuseet som det skulle se ut i Kaniken.

Metod arkitekters skiss över det framtida konstmuseet som det skulle se ut i Kaniken.

Foto: Metod arkitekter

Konst2020-10-26 10:00

Kulturdebatt

Vi håller till fullo med Hans Persson om att Uppsala är värt ett konstmuseum av rang. Vi förnekar inte heller de fördelar som finns med ett nybyggt museum: inga restriktioner att ta hänsyn till vid ombyggnation och större konstnärlig frihet vid utformning. Allt är dock inte svartvitt, fördelar finns även i att bruka äldre byggnader, miljömässiga likväl som ekonomiska. Med det sagt vill vi även kommentera de specifika invändningar som framkommit vad gäller Kaniken som lokal.

Persson menar att Kaniken förmedlar en borgenliknande stramhet och att de mörka tegelväggarna skapar en sluten känsla. Många mycket populära museer av hög kvalitet är förlagda i äldre tegelbyggnader. Två goda exempel som lockar långväga besökare är Moderna museet i Malmö och Fotografiska i Stockholm. Båda i lokaler liknande Kaniken. 

Persson påtalar vidare att ett konstmuseum bör erbjuda goda ljusinsläpp och en oro för att Kaniken inte ska kunna tillgodose detta behov. Kaniken består av två huvudplan; det övre planet har redan nu ett fullgott ljusinsläpp och det nedre planet planeras att öppnas upp med takfönster för större ljustillförsel. Öppna och ljusa lokaler kommer således finnas tillgänglig för konst som gynnas av dessa. 

Vi är väl medvetna om att gaturummet vid Kaniken inte möjliggör att verksamheten expanderar utanför byggnaden men ser inte heller detta som en nödvändighet för ett attraktivt och modernt museum. Med en karaktärsfull och iögonfallande entréfasad (se fasadskiss) skapar vi ett spännande arkitektoniskt uttryck, synliggör museet och lockar till besök.  

Konst som gör sig bäst i utomhusmiljö har vi sedan tidigare föreslagit att förlägga till den närbelägna Stadsträdgården. Något som även Persson tyckte var en god idé även om han hade invändningar mot läget. 

Beträffande läget så går våra åsikter isär: Kaniken ligger 350 m från Stadsträdgården, en promenad som för de flesta tar ca 5 minuter. En skälig sträcka för en sammanhållen verksamhet.

En placering närmare stadskärnan medför dessutom många fördelar. Det möjliggör för fler spontanbesök och fungerar som publikdragande verksamhet för citykärnan. För att citera Persson själv ”Det är lätt att instämma i att konstmuseet bör få en central och lättillgänglig placering.” En tes som förstärks då man ser till Uppsalabornas begränsade kännedom av konstmuseets verksamhet och existens. Något som Johan Jansson, docent i kulturgeografi, beskriver i en debattartikel 15 oktober

Konstmuseet ska vara tillgängligt för alla och nå ut till den breda allmänheten. Den ska berika livet för både inbitna konstälskare och gemene man. Tanken är därför att Kaniken utöver sin primära funktion som museum, även ska erbjuda aktiviteter, kurser och konferensmöjligheter. Med en restaurang och kafédel, kompletterad med en sommaröppen uteservering, hoppas vi även ge möjlighet till en kulinarisk upplevelse som kan främja konstmuseets besökarantal. 

Med de ombyggnationer vi föreslår omvandlas Kaniken till en attraktiv byggnad med lokaler som gör konsten rättvisa. Huruvida byggnaden är ett konstverk i sig är sedan upp till varje individ att bedöma. Skönhetsfrågan är subjektiv och ligger som bekant i betraktarens ögon. Vi är övertygade om att lokalerna i Kaniken kommer uppskattas av många. Att det blir en plats där kreativiteten tillåts flöda, navet i Uppsalas kultur- och konstliv. 

Debattera på UNT Kultur

Vill du debattera på UNT Kultur? Din artikel bör vara 3400, 2400 eller 1500 tecken lång, inklusive mellanslag. Debattartikeln måste vara underskriven med fullständigt namn, och kontaktuppgifter ska skickas med till minst en av skribenterna. 

Skicka din artikel till kultur@unt.se.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!