Johanna Törnqvist är modedesigner utbildad i New York och på Studio Berçot i Paris. Efter utbildningen insåg hon snart att modebranschen inte var något för henne. Nu kallar hon sig konsthantverkare och arbetar i gränslandet mellan konst, konsthantverk och mode.
– Jag var intresserad av den kreativa sidan men det finns ingen kreativitet kvar i modevärlden, det är bara konkurrens och att armbåga sig fram. På 80-talet valde man bort resten av livet och jobbade dygnet runt, det var kolleger som valt bort hela sitt privatliv. Man var heller inte så medveten om hållbarhetsfrågor, men för mig var det rent socialt ohållbart att vara kvar, säger Johanna Törnqvist.
När hon fick ärva en massa knappar och bandstumpar efter sin mormor gjorde hon en hel kollektion med smycken som visades på Röhsska museet i Göteborg 2009. Därefter började hon tänka mer radikalt – vad mer kunde hon använda utan att köpa vare sig nytt eller second hand?
Under två månader samlade hon in allt mjukt och formbart skräp som hennes familj slängde. Det visade sig mest vara pasta- och kaffeförpackningar, så det blev basen i den klänning som hon sydde och som numera finns på textilmuseet i Borås. Hon menar att hon knöt ihop sin modeutbildning med sitt intresse för dagens överkonsumtion och var liksom tillbaka i modevärlden igen, fast på andra sidan.
Med projektet "Precious trash" samlade hon in skräp från olika personer som hade mycket av en sak. Hon använder sig av det material hon får och skapar av det och började fundera över medicinering och sjukvård där det används mycket engångsmaterial.
– Det var svårt på grund av sanitetsskäl och då var ändå före pandemin. Jag fick i stället skräp av privatpersoner och det blev massor av tomma pillerkartor. Det är grejen, själva utmaningen, att materialet kommer först. Sedan jobbar jag utifrån frågan värdefullt eller inte och vill skapa något värdefullt av det som egentligen är värdelöst, säger hon.
På hennes hemsida går det att ta del av flera videor som i sig är konstverk. Hon säger att de är en viktig del av hennes arbete.
– Jag har en inre vision om vad verken ska uttrycka och kläder och smycken är helt ointressanta om det inte sitter på en kropp. Mode är ytligt och kan ses som oviktigt, men det finns så mycket bakom det som är viktigt att ta upp. Kläder spelar större roll än vi tror, varje dag gör vi ett val av vad vi ska ha på oss, säger Johanna Törnqvist.
Hon säljer sin konst framför allt till museer och finns representerad bland annat på Nationalmuseum i Stockholm och på Röhsska museet i Göteborg. Men som många konstnärer kan hon inte leva enbart på sin konst. Hon undervisar på konstskolor, håller även workshops i egen regi och är utbildningsansvarig på Vårdinge folkhögskola.
Med sin utställning på Kaleido vill Johanna Törnqvist få människor att reflektera kring kläder och konsumtion av mediciner.
– Det var intressant när jag byggde utställningen på Kaleido. Många kom förbi och jag hade några väldigt starka möten. Särskilt om hur viktiga medicinerna är för våra liv, och samtidigt att vi behöver dem för att kunna verka i dagens tempo. Det väckte något väldigt privat dilemma hos människor, säger Johanna Törnqvist.
Utställningen pågår till och med 6 maj.