I drygt 30 år drev Johan Wallin Galleri Kavaletten på Svartbäcksgatan 30, innan han packade ihop och flyttade allt till Stockholm 1995. Nu har han plockat med sig sina favoriter från 1970-talet.
Varför utställningen kretsar kring 70-talet beror i första hand på hans personliga intresse för epoken.
– Jag är väldigt förtjust i det föreställande måleriet, i samma anda som Bror Hjorth målade. Jag insåg att jag samlat på mig mycket av den här typen av konst under åren, hade jag istället valt den abstrakta konsten hade den inte gett samma bild 70-talet. Nu blir utställningen också ett tidsdokument.
1970-talet var en dynamisk tid i konstvärlden, och Johan Wallin påpekar att det är först nu som man börjar se hur intressant epoken faktiskt var och hur den kommit i kläm mellan vurmen för 1920-talet och det som sedan kom att prägla konstlivet – foto, video och performance-verk.
– Allt som inte är måleri och färg tog över efter 70-talet. Personligen har jag svårt att få kontakt med ett verk om det är bakom glas. Det är lite samma känsla som nu under pandemin när man tvingas möta människor bakom plexiglas.
På vilket sätt är 70-talets konst aktuell i dag?
– Konstnärerna var väldigt engagerade i konsumtionshysterin, och frågor kring glesbygd och kalhyggen. Det som är sorgligt i sammanhanget är att det inte har hänt så mycket på de områdena sedan dess. Det är spännande att genom konsten blicka bakåt och fundera över vad som har förändrats under 50 år och fråga sig var vi hamnade.
Konstlivet under 1970-talet präglades delvis av provokation och agitation, men Johan Wallin konstaterar att i Uppsala gick det ganska lugnt till, här hände inga skandaler som han kan minnas. Däremot har Botaniska trädgården i Uppsala bidragit med ett motiv till en känd bild – och en känd skandal.
1968 ställde Sture Johannesson ut sin affisch "Frihet på barrikaderna II" i Lund. Bilden, som förställde en naken haschrökande kvinna, väckte anstöt, museichefen sparkades och verken konfiskerades. Men Johan Wallin hann ringa konsthallen innan alla affischer eldats upp och se till att en av dem skickades till honom. Verket kallas numera "Haschflickan" – och förlagan till cannabisbladet som är avritat på bilden har Johannesson berättat att han hittade i Botaniska trädgården i Uppsala.
Utställningen "Konstsalong – 70-tal" pågår lördagen 4 december – 30 januari 2022.