Konstnärens släkt skulle utrotas – nu berättar han i utställning

I över 60 år hemlighölls Robin Tinglöfs släkthistoria. Nu berättar han med oljemålningar, musik och film. Fredag 17 januari invigs "De assimilerade" på Upplandsmuseet.
Här är en artikel från år 2022, när UNT intervjuade Robin Tinglöf om utställningen som då skulle visas i Knivsta.

I grunden är Robin Tinglöf musiker, men han började måla i olja när han arbetade med utställningen om sin släkthistoria.

I grunden är Robin Tinglöf musiker, men han började måla i olja när han arbetade med utställningen om sin släkthistoria.

Foto: Maria Larsdotter

Konst2025-01-15 11:00

"1981 var jag sex år gammal och bodde med mina föräldrar och min bror i Storvreta utanför Uppsala. Nånting hände det året. Jag kommer inte ihåg vad som sades men jag kommer ihåg den upprivna stämningen och förtvivlan i min mors ögon. Jag kommer ihåg att jag skulle få en ny mormor och morfar. När jag blev lite större förstod jag att min mor hade varit ett fosterbarn men att det hade hemlighållits för henne i alla år."

Orden ovan inleder utställningen. I 34 år levde Robin Tinglöfs mamma i en livslögn om sitt ursprung och det dröjde ännu drygt tre decennier innan familjen fick klart för sig hur det verkligen låg till. 

2014 var Robin Tinglöf 39 år och fick boken "Eisfeldt en surrealistisk familj" i sin hand. Först då började han förstå varifrån hans mamma och förstås han själv, kom ifrån. Han härstammade från resandefolket, ett cirkusfolk med lindansare och artister. Han tyckte det lät mystiskt, som en myt om alver, tomtar och troll men förstod sedan att resandefolket verkligen existerade. Arbetet med utställningen har påverkat honom mycket och det är en märkbart nervös konstnär som möter UNT.

– Jag är van vid att stå på scen och spela musik med ett band, men nu känns det i magen, säger han.

undefined
Oljemålningen som kom till när Robin Tinglöf tvivlade på om resandefolket verkligen fanns eller om de bara var en myt som älvor till exempel. Men i och med hans efterforskningar kom han underfund om att de redan var assimilerade.
undefined
Utställningen "De assimilerade" är berättelsen om konstnärens egen resa för att förstå sin mammas härkomst.

Det är två dagar kvar till vernissage.

– Jag har blivit lite galen under resans gång. Jag tror det lätt blir så när man inte vet något om sina rötter. Nu plötsligt har jag fått en historia som inte bara är min egen utan som sitter ihop tusentals människor i Sverige som, enligt myndigheternas plan, skulle utrotas. Det är en väldigt stark och känslomässig resa för mig.

undefined
"Folket, musiken och sången" är namnet på en av målningarna Robin Tinglöf ställer ut. Det är en mörk oljemålning gjord i tekniken "alla prima" eller vått i vått, där han först målar en svart grund, sedan läggs alla kulörer i lager på lager.
undefined
Det äldre paret i det nedre högra hörnet är Robin Tinglöfs mormors föräldrar. Han var cirkusdirektör och hon uppträdde med sina cirkushundar. Huset ovanför är torpet Tattelhof.

Resandefolket är en del av den romska minoriteten, de som förr benämndes "tattare" och har levt i Sverige åtminstone sedan 1500-talet. På 1600-talet kom hänglagen, som bestämde att männen skulle hängas, kvinnorna och barnen skulle deporteras till Karelen. Under 1900-talet tvångsomhändertogs barn och vuxna blev tvångssteriliserade. Tinglöfs önskan är att de resandefolk som finns kvar ska kunna stå upp för sig själva och berätta om sin identitet.

– Om man glömmer sin historia kan det hända igen att vi diskriminerar människor som inte passar in i vårt samhälle, säger han.

undefined
Robin Tinglöf har använt sig av många olika källor inför sin utställning "De assimilerade".
undefined
Torpet Tattelhof, en oljemålning. Huset blev en symbol för hela Robins familj. De åkte runt i Norrtäljetrakten för att hitta huset och han har skrivit en temamelodi kring torpet: "Searching fot Tattelhof".
"De assimilerade"

På fredag 17 januari öppnar Upplandsmuseet sin första utställning för året. I centrum står resandefolket, som räknas som en del av den romska minoriteten i Sverige. 

Gruppen levde under svåra villkor och utsattes för trakasserier och institutionaliserad rasism. Tvångsomhändertagande av barn och tvångssterilisering var åtgärder som användes av de svenska myndigheterna långt in på 1900-talet.

Berättelsen börjar i Uppsala 1948, där ett spädbarn fosterhemsplaceras under hemlighetsmakeri. Flickan växer upp och får en son som i vuxen ålder får reda på att hans biologiska rötter är hos resandefolket.

Robin Tinglöfs mamma Monica Tingflöf inviger utställningen, som består av oljemålningar, musik, ljud och film. Den pågår till och med 20 april.

undefined
Oljemålning från utställningen, som består av 15 oljemålningar och därtill skyltar, berättelser, ljud och film.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!