Rådhusets tidigare butiksytor hyrs numera av företaget United Spaces. Affärsidén är att tillhandahålla kontorsarbetsplatser och möteslokaler av olika storlek. Företaget jobbar på samma sätt i Stockholm, Göteborg och Malmö. Även där är kontorshotellens väggar fyllda av tavlor.
– När de skulle etablera sig även i Uppsala vände de sig till oss, säger Sofia Bo på Galleri Zeitgeist med bas i Uppsala saluhall.
Sofia Bo har på senare år gjort sig känd för att tänka i nya banor när det gäller att visa och marknadsföra konst i Uppsala. Hon och Galleri Zeitgeist har bland annat tagit initiativ till den välbesökta Art Show som arrangeras ett par gånger om året i Saluhallen. I höstas genomförde galleriet i samarbete med företaget Go Adventure den första upplagan av Konstveckan – på Uppsala slotts vind.
Dessutom har Sofia Bo och Galleri Zeitgeist medverkat till att verk av lokala konstnärer visas på hotell, restauranger och kaféer i Uppsala.
– Tanken är att konsten ska visas där människor rör sig. På ett sätt kan man kanske säga att Zeitgeist gör tvärtom jämfört med traditionella gallerier, säger Sofia Bo.
Fördelen är att konsten når ut till fler människor på ett annat sätt. Tröskeln sänks för många som inte känner sig bekväma med att gå in på ett vanligt galleri, menar hon.
Dessutom finns det förstås kommersiella skäl till strategin att föra ut konsten till platser där människor befinner sig. Alla tavlor är till salu.
Så även i Rådhuset, där Sofia Bo tänker sig att både kontorsanställda och deras gäster kan vara intresserade av att köpa tavlorna som hänger på väggar i korridorer, arbetsrum och mötesrum. Men det går också bra för vem som helst att ta sig en titt.
– När ett verk säljs blir det plats för ett nytt. Det gör att det blir en omsättning av tavlor.
Sofia Bo avslöjar också att Galleri Zeitgeist kommer att satsa på ett liknande koncept i Sigtuna. Där ska hotell, konferenslokaler, restauranger och frisersalonger förvandlas till konstgallerier senare i år. När och i vilken form avgörs av pandemins utveckling.
Hon är medveten om att en del konstnärer är skeptiska mot den här typen av närmande mellan konst och näringsliv. För vissa kan idén kännas aningen för kommersiell.
– Men det är förstås helt frivilligt att delta. Jag ser vår verksamhet som ett komplement till traditionella gallerier, säger Sofia Bo.