I utställningen finns inte ett enda originalverk. I stället består den av fler än 3 000 digitala återgivningar av Vincent van Goghs tavlor som breder ut sig över väggar, golv och tak. Till projektionerna adderas musik och grafik för att ge besökaren en helhetsupplevelse.
"Utställningen" har setts av närmare 10 miljoner i 165 städer världen över sedan den började turnera. Under 2019 visades den på Kalmar slott och blev en stor publikmagnet, även bland personer som sällan besöker konstmuseer och gallerier.
– Utställningen kan bli ett dragplåster för Uppsalas besöksnäring under sommaren 2022, och ett bra komplement till Uppsalas befintliga utbud. Utställningen kommer sannolikt även att öka besöken till kommunens övriga kulturella sevärdheter, säger Erik Pelling, kommunstyrelsens ordförande (S) och styrelseordförande i Destination Uppsala, i ett pressmeddelande.
Bakom utställningen står företaget Grande Experiences och lokal samarbetspartner är Destination Uppsala.
– Upplevelsen har skapats för att låta besökare njuta i sin egen takt. Och alla skapar sin egen evenemangsupplevelse, det är ett nytt sätt att uppleva konst och vara mitt i den, kommenterar Anna Lindström, Chef Möten & Evenemang, Destination Uppsala.
Den nederländska konstnären Vincent van Gogh (1853–1890) sålde bara ett fåtal tavlor under sin levnad. Berömmelsen kom efter hans död. Utställningsperiodens längd i Uppsala är inte spikad.